UN SANT JORDI DIFERENT, ENTRE “FANZINES” I PECES DE BIBLIÒFIL

aina mercader

Hi ha el Sant Jordi dels enamorats, el dels best-sellers, el de l’univers Planeta(ri), el dels gurus de l’autoajuda i també el dels llibres d’artista, uns objectes que conviuen en una equidistància complicada i atractiva entre el món de l’edició i el del galerisme. Al final de les Rambles, on s’acumulen les paradetes de novel·les i roses, i proliferen les cues de lectors esperant la signatura d’algun escriptor famós, es pot visitar, del 20 al 23 d’abril, la tercera edició d’Arts Libris a Arts Santa Mònica.

La fira, dirigida a col·leccionistes, llibreters, experts i curiosos, vol ser un aparador per difondre i promoure els llibres d’artista i d’experimentació gràfica. Rocío Santa Cruz, responsable de la galeria Raíña Lupa, ha ideat, projectat i produït Arts Libris, des de l’any 2010, perquè, segons explica: “Com a editora de llibres d’art veia necessari fer una fira d’aquest tipus per vincular expositors, editors i galeristes al mercat, els distribuïdors, llibreters i col·leccionistes.” Arts Libris neix a Barcelona, recollint tota la tradició editora i artística de la ciutat, i es construeix a imatge i semblança de les fires de París (Pages), Brussel·les (Paper View Art Book Fair) i Nova York (EAB-Editions/Artists’ Books), amb les quals està agermanada i col·labora amb l’intercanvi d’estands i expositors o amb publicitat. Els llibres d’artista, a mig camí entre l’art plàstic i la lletra, tenen molta tradició en països com ara França, Holanda, Bèlgica i Alemanya, d’on vénen precisament una part de la vuitantena d’expositors que participen anualment en la trobada internacional, i entre els quals hi ha galeristes, petits editors, distribuïdors, llibreters i escoles, el futur del sector.

Santa Cruz, codirectora de la fira amb Óscar Guayabero, entén aquests llibres com a peces d’artesania o d’experimentació gràfica, objectes de fetitxe, en què hi ha una especial cura en el procés d’edició i producció, amb els materials i les enquadernacions, que sovint “serveixen per acostar determinat art contemporani”.  Segons ella, “tots els grans artistes fan un llibre o quadern d’esbossos i projectes al llarg de la seva vida, però –hi afegeix– avui dia s’imposa un fenomen nou que fa que els joves creadors l’utilitzin per mostrar els seus treballs i converteixen el llibre en una obra d’art en ell mateix”. És un fet que l’estampació digital ha democratitzat el procés i ha actualitzat fins a les darreres conseqüències l’anomenat llibre d’autor; de fet existeix un revival absolut del fanzine i les edicions limitades, les rareses i la bibliofília es revaloren encara més en l’època que alguns s’han entestat a batejar com la de la mort del llibre de paper. “Amb l’inici del nou segle –explica Santa Cruz– va començar el debat de la fi del llibre, i la veritat és que em vaig arribar a plantejar què faria a partir d’ara [és bo puntualitzar que des de l’any 1994, primer a París i després a Barcelona, Santa Cruz ha treballat com a editora i galerista especialitzada en llibres d’artista], però està clar que avui hi ha una vigència total de l’objecte.” I puntualitza: “Potser les novel·les es poden llegir en tauletes tàctils, però els llibres d’artista continuaran existint.” De fet, a Arts Libris, un programa d’Ipad per al quadern d’artista conviurà amb el més artesà i, fins i tot, amb algun incunable, els impresos des de l’aparició de la impremta i fins a l’any 1500. A part de la varietat del que s’hi podrà veure i adquirir, la voluntat de la trobada és, segons Santa Cruz: “Per una banda, treballar el mercat d’aquest sector, que és veritablement molt complicat i petit, i, per l’altra, oferir un entorn molt didàctic per presentar el producte i fer col·leccionistes.” Així, el mercat i les presentacions de nous títols s’acompanyaran d’un seguit de conferències sobre algunes de les realitats que envolten aquest àmbit: autoedició, estampació digital, impressió a demanada i tallers d’enquadernació i fabricació artesana de paper.

Després de passar les edicions anteriors amb una mitjana d’uns 9.000 visitants, Arts Libris vol continuar creixent, i, tot i tenir en compte l’actual situació econòmica complexa, es vol consolidar com una “plataforma permanent que representi els nostres expositors a altres fires internacional i puguin obrir-se a nou mercats”. També volen estimular el col·leccionisme públic i el privat. Santa Cruz recorda als futurs col·leccionistes que “la cosa bona d’aquests llibres és que tenen un preu molt més assequible que l’obra original o gràfica d’un mateix artista i que es revaloren igualment amb el temps”. A més, en aquesta tercera edició la fira surt de l’edifici d’Arts Santa Mònica i es complementa amb l’exposició Passant pàgina. El llibre com a territori d’art, que comissarien Guayabero i Santa Cruz. La mostra, que itinera per diferents centres de la geografia catalana i que durant la fira es podrà veure a la Sala Muncunill de Terrassa, s’estructura a partir de la idea de vigència d’aquests llibres, que exploren els límits del propi format, i dibuixa un recorregut des dels inicis, a finals dels anys seixanta, passant pels quaderns de Brossa, Sol LeWitt o el Grup de Treball, entre d’altres, i fins a les publicacions més actuals. La idea, segons els directors de la fira, és, però, que Arts Libris, aquesta proposta que ofereix un Sant Jordi alternatiu i que es construeix gràcies a l’enorme complicitat i la passió pels llibres, l’art i el disseny que hi ha entre Santa Cruz, Guayabero i Vicenç Altaió, l’actual director d’Arts Santa Mònica, “creixi cada vegada més i es vagi escampant per la ciutat amb diversos espectacles i activitats”.

Mentre la fira es consolida a la ciutat de Barcelona, Santa Cruz explica que “ens han copiat la fira i enguany en faran una a Madrid durant el mes de juny. De fet, em van proposar portar Arts Libris allà, però penso que la ciutat d’aquest esdeveniment és sens dubte Barcelona, on s’aglutina tradicionalment el món del llibre i l’enquadernació”. Sospira i amb un somriure segur, després de reafirmar l’actualitat del seu projecte, assegura que “les bones idees són les que es copien”.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies