MARÇAL SINTES

mercè alsina

Insisteix en la voluntat de continuïtat i de millora de la gestió del CCCB, però no ens revela el nou marc programàtic. Ampliar els públics i no perdre qualitat, aquestes són les fites, segons el nou director del CCCB, que adverteix que gestionar en temps de crisi no és una tasca fàcil.


Quin és el distintiu de la nova direcció del CCCB?

Tenim dues dimensions: marca i prestigi. És un actiu que hem de treballar per projectar-lo fora de Barcelona, internacionalment.


En què es concreta, tant en la programació com en l’estratègia?

Les exposicions tenen més visibilitat, però n’hi ha 4, 5 ó 6… i cada dia hi ha moltes activitats: es fan cursos, màsters universitaris, seminaris, debats, etc., que no es veuen tant. Potser les exposicions juguen més en la línia de prestigi, marca i projecció internacional, i les activitats del dia a dia cobreixen el segon objectiu, donen rendiment cultural a la ciutat. No podem renunciar a cap objectiu.


Fa dotze mesos que has assumit la direcció, quins projectes heu posat en marxa des d’aleshores?

Les exposicions els hem de donar temps perquè la inèrcia de la programació s’estén com a mínim amb un any d’antelació. I en activitats encara estem fent projectes plantejats per l’anterior direcció. De fet, la nova cap d’exposicions, Rosa Farré, es va incorporar al setembre. Té moltes idees, coneix molt bé la casa, sap que aquí les exposicions no són mai un discurs que tingui només una lectura. Són de tesi, l’objecte és una idea o una sensibilitat.


Podries explicar-ne alguna més detalladament?

L’exposició Paral·lel és una joia, és una mostra de dimensió històrica. S’han recuperat molts elements, s’ha investigat molt. El 2013 tindrem lligat Kosmopolis, el festival bianual de literatura internacional que organitza el CCCB, una exposició sobre l’escriptor xilè Roberto Bolaño i els seus fons, amb molta cosa que no s’ha vist mai. Arxiu Bolaño s’inaugurarà el mes de març. A l’estiu hi haurà una exposició sobre Passolini, un projecte en què també col·labora la Unió Europea, que s’organitza conjuntament amb les ciutats de Berlín, Roma i París, on l’exposició també arribarà de manera itinerant. A la tardor tindrem el World Press, com cada any, i després els actes de celebració del centenari d’Espriu, dins l’Any Espriu, i estem treballant en aquesta línia per organitzar-ne l’exposició.


Quines novetats aporta aquest nou cicle?

Hi ha una altra línia de projectes: produir exposicions per a Catalunya. Oferirem la mostra d’Espriu tant a la Generalitat com a la Diputació. Volem treballar en projectes pensats per al territori, en què Barcelona sigui un lloc més.


Com penseu el CCCB des de la direcció? Quines actuacions teniu previstes en relació amb les activitats i els públics?

El centre té molts públics. Hi ha una àrea que està prenent més importància, a banda de les exposicions, la qüestió de debats, conferències, presentacions… Volem que sigui una plataforma de pensament, que ja ho és, però consolidar-la com a plataforma d’idees i de debat. Un dels eixos temàtics que hem introduït és el de la reflexió sobre la ciència i la tecnologia. L’actualitat, el món de l’economia, societat, cultura, tot el tema d’espai urbà, arquitectura… tot això ja hi és. Sobre com ens canvien, el món i la nostra vida.També hi ha els festivals: de música, cinema i documentals, etc. Hi ha el Lab, per a la reflexió de les qüestions digitals, i després tenim l’àrea documental, que dóna servei a les altres àrees i que també programa i fa el programa mensual Soy cámara a La 2 de Televisió Espanyola, amb la major part dels continguts del centre.


Has parlat de més territori i de més activitat, però quin serà l’enfocament de la nova direcció? Hi haurà canvis?

Dir que hi haurà un canvi pot semblar una crítica, i jo en faig una lectura molt positiva de la història. I, a més de sumar-hi gent de Barcelona, també portar-ne de fora de Barcelona que pel que sigui no ha freqüentat o no ha vingut al centre. Es tracta d’atraure’n uns que s’han sentit lluny, sense expulsar-ne els altres. Per sumar, de manera progressiva i sense estralls.


La direcció de Josep Ramoneda ha marcat una època amb un determinat perfil de pensament.

Jo, si demà em convertís al budisme, no convertiria el CCCB en un centre budista. I crec que Josep Ramoneda, tampoc; però no vull parlar per ell. No veig el centre al servei de la meva ideologia o de la meva sensibilitat, perquè no se m’ocorre que pel centre només passin els escriptors que a mi m’agradin, o els pensadors, o els pintors…


I pel que fa als col·laboradors externs?

La meva aspiració és que la gent que no s’ha sentit interpel·lada o cridada, pel que sigui, equivocadament o no, que ha sentit que no en formava part, se’n sentin. L’única manera de fer-ho és mantenir un criteri de qualitat i pluralitat.


Què destacaries de l’experiència d’aquests dotze mesos?

Voldria ressaltar que en aquests moments tinc molt de respecte per la gent que gestiona qualsevol cosa: una família, una botiga, una institució cultural pública o privada, perquè és una gran responsabilitat. Només mantenir la normalitat ja és una gesta que vol molt d’esforç.


MARÇAL SINTES OLIVELLA

Va néixer el 1967 a Vilafranca del Penedès, però viu a Sitges (Barcelona). És doctor en periodisme. Es va llicenciar en periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona i va cursar el màster en direcció d’empreses a Esade. Ha col·laborat en diferents mitjans de comunicació. Va començar a treballar com a periodista de molt jove al setmanari El 3 de Vuit de Vilafranca. Va formar part de l’equip fundacional de la revista Idees, de la Generalitat de Catalunya. És soci fundador de l’editorial Dèria Editors i ha estat membre de la junta del Col·legi de Periodistes de Catalunya. Ha publicat Periodistes contra polítics. La lluita pel poder enfronta governs i partits amb mitjans de comunicació. És l’autor del llibre entrevista Què pensa Ernest Lluch i coautor del llibre Les mentides del PP. Ha guanyat el premi Trias Fargas de pensament polític i el premi Recull.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies