L’OBRA D’ART AL DESCOBERT

lluïsa sala

Conèixer el que hi pot haver darrere d’una obra d’art, més enllà del que s’hi observa quan la tenim al davant, és un exercici més que recomanable per a tot aquell a qui interessa l’art i les seves circumstàncies. La sofisticació que han assolit les tècniques de conservació i restauració artístiques han afavorit descobertes que han traspassat portes de tallers, laboratoris i museus per despertar l’interès i la curiositat del públic no erudit.

Deixant de banda l’esperpèntica restauració –i els seus desmesurats efectes– patida per l’Ecce Homo de Borja, en els últims temps han estat notícia una llarga llista d’investigacions i d’intervencions de primer ordre en aquest camp que no ens poden deixar indiferents tant pel que fa al procés com a les seves conseqüències. A El Prado, per exemple, es recuperava fa uns mesos una rèplica de la Mona Lisa que atiava tot tipus d’opinions especialitzades, i poc després també s’hi suscitava un seriós debat per la possible autentificació d’un qüestionat autoretrat de Velázquez. A casa nostra han estat notícies destacades la restauració de l’emblemàtic Tapís de la Creació; l’espectacular recomposició d’El gran dia de Girona, de Martí Alsina; l’oculta existència d’una marina sota El port de Barcelona, de Meifrèn, i l’atribució a Maíno d’una Conversió de sant Pau, sense oblidar l’aparició de dos dibuixos inèdits de Picasso amb motiu de la restauració de dues obres de joventut barcelonines ben conegudes.

L’examen d’una peça artística, però, no sempre comporta conclusions explícites. Un estudi en clau cientificotècnica sovint no és concloent i les dades objectives que se’n deriven requereixen la confrontació amb les proves documentals i els coneixements que aportin els historiadors de l’art. La interacció de disciplines és doncs imprescindible per assolir, si és possible, una resolució legítima.

Amb la intenció de donar llum als aspectes més desconeguts de l’anàlisi artística, l’exposició El museu explora, que proposa el MNAC, abandona el tradicional guió temàtic, antològic o cronològic de caràcter historicista per passar al discurs tècnic de la investigació científica. L’objectiu és prou estimulant: saber més de la naturalesa dels materials que basteixen una obra d’art i com pot afectar-los el pas del temps, conèixer com evitar-ne la degradació, aclarir equívocs produïts per actuacions anteriors, discernir sobre processos artístics determinats per albirar-ne el seu context, delatar fonts d’informació complementàries en les parts poc visibles d’una peça, identificar criteris i límits d’intervenció, entendre la complementarietat entre les disciplines implicades, reconèixer còpies i recreacions i penetrar en els misteris de la falsificació.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies