LLIBRES D’ARTISTA. L’OASI CREATIU

fina duran

Michel Burton va fer de manera visionària (1987) aquesta sentència: “Els únics llibres que ens interessaran en un futur són aquells que puguin estar considerats como a obres d’art”.
En una societat lligada al món digital, amb una tecnologia mal anomenada tàctil, i en què la rapidesa de la percepció controla les nostres sensacions, posar la mirada sobre el llibre d’artista és com entrar en un petit oasi on els sentits es prenen un respir per arribar a noves percepcions i experiències.Potser per això fem nostre amb facilitat la sentència que Michel Burton va fer de manera visionària (1987): “Els únics llibres que ens interessaran en un futur són aquells que puguin estar considerats com a obres d’art.”
El llibre com a expressió artística crea diàlegs que interactuen entre si i aglutinen diferents percepcions, però també uneix diferents materials, tècniques i llenguatges, i és en aquesta multiplicitat on es genera una dinàmica que atrau.
Allunyats dels autors que il·lustraven els llibres buscant una gran qualitat tècnica, els artistes s’hi han acostat a la recerca d’una nova expressió. D’aquesta manera ho van fer els primers avantguardistes, que van veure en el llibre un instrument per trencar amb uns llenguatges que els lligaven al passat, i d’aquesta manera s’hi apropen els joves artistes que se situen en aquest nou llenguatge amb el mateix esperit de recerca que els porta a experimentar amb les tècniques més innovadores.
Des dels grans noms de l’art, fins als artistes més joves han treballat el llibre d’artista des d’una perspectiva expansiva pel que fa als mitjans formals i alhora amb un gran respecte per tot tipus de material, des del més complex al més humil, des del més valuós al més quotidià.
Els llibres entesos no solament com a suport, sinó com a element d’expressió fins a deixar de ser publicacions per esdevenir objectes editats, tenen davant seu un món infinit de possibilitats que dibuixen a l’artista un camp obert a l’experimentació i, al lector (o n’hauríem de dir receptor?), una infinitat de possibilitats a percebre.
I és en aquesta àmplia riquesa de tècniques, materials i processos on rau la gran força del llibre i on la línia que marca la diferència amb el món de les pantalles digitals i tàctils esdevé àmplia i plena de matisos. Són potser aquest tipus d’obres d’art les que ens permetran sentir, tocar, olorar, mirar i assaborir amb plenitud i amb pausa unes peces que van més allà del món línial marcat pel digital.
Mai com en els llibres d’artistes han estat les publicacions companyes de sensacions i conductores d’imaginacions, i és probablement aquest el motiu que des del pioner Edward Rusha (1963 ,Twenty Six Gasoline Stations) han estat molts els artistes que han volgut expressar-se a través d’aquest mitjà, artistes de tots els àmbits, des dels nostres grans noms com ara Miró, Tàpies, Dalí, Plensa, Amat, Zush, Barceló, Brossa, Miralda, Llena, Pazos, Aballí, Abad, Torres, als noms internacionals, com ara Richter, Naumann, Jaar, Warhol, Cage, Hamilton, Kiki Smith, Sol Lewit, Tacita Dean, fins als més joves, com per exemple Oriol Vilajoana o Mariona Moncunill… una llista que és llarguíssima i plena dels noms més reconeguts.
L’interès del llibre d’artista té també una via en el sentit invers; són moltes les institucions i els especialistes que s’han interessat per aquest tipus d’expressió, i això ha motivat nombroses exposicions, d’entre les quals destacarem en el nostre àmbit el Visual Kultur, realitzada des de KRtu i que va tenir la seva primera parada a la Fira del Llibre de Frankfurt per ser presentada posteriorment a diferents ciutats i, ja més recentment, el Passant pagina, que s’ha exposat de manera itinerant i que es podrà visitar des del pròxim mes d’abril a l’Arts Santa Mònica o la recentment inaugurada a Fabra i Coats, Centre d’Art Contemporani, dedicada als llibres d’artista, de Peter Downsbrough.


A la imatge, “Història de l’art sense noms”, llibre d’artista de Jesús Galdón.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies