L’ACTE DE CREAR

alaitz sasian camarero-nuñez

Reflexió sobre els mètodes de treball que les artistes fan servir a l’hora de crear.
La creació, per a molts artistes, és un acte en què la memòria, el quotidià, les sensacions, les passions, les obsessions i les reflexions internes conviuen constantment amb la pròpia vida, la qual, a poc a poc, ens va dibuixant un camí en la nostra existència. En conseqüència, moltes de les trajectòries artístiques reflecteixen la seva experiència vital.
A la meva tesi, Una herida arropada: reminiscencias del vestido en la escultura contemporánea, una apuesta pedagógica des de la práctica artística (llegida el 25 de gener del 2012 a la Facultat de Belles Arts, UB), es pretén reflexionar sobre els mètodes de treball que les artistes fan servir a l’hora de crear. Els temes que vaig escollir em permetien reflexionar sobre els nous requeriments i materials de l’escultura contemporània amb una visió des del femení. Temes com ara la recerca de la pròpia identitat utilitzant el cos com a eina, l’ús de l’artesania, la col·lecció com a procediment de treball, l’objecte quotidià com a símbol, l’ús del teixit com a material o el paisatge interior. Per capítols, recorro l’obra de Louis Bourgeois i Magdalena Abakanowicz a La herida arropada, passant per Rebecca Horn, Jana Sterbak i Naia del Castillo a El cuerpo limitado, puntualitzo a través de Carmen Calvo i Annette Messager a Archivando colecciones i concloc amb Joana Vasconcelos i Matilde Grau a El paisaje interior. Tots els capítols inclouen una proposta d’aplicació pedagògica, en què a través d’exemples concrets d’adaptació o traspàs de mètodes de creació es pot provocar la reacció productiva artística en l’alumnat novell.
Una de les fitxes didàctiques presentada a la tesi es titula Endur-se a passejar el paisatge, la qual fa referència a dues peces de l’artista Matilde Grau: Paisatge desplegat i Paisatge del caminant, 2001. Parlen de la memòria que es va assentant al nostre interior al llarg de la vida. A través de la construcció de paisatge ens tramet el record viscut i la inevitabilitat d’haver-lo de dur sempre amb nosaltres. La fitxa, treballada des de l’aparença, ens porta a reflexionar i a trobar diferents solucions davant d’un projecte que està per construir. A prendre consciència de com s’actua. Com si fos un viatge cap a l’autoconeixement.
Ara, amb l’anàlisi d’aquesta fitxa, intentaré fer-vos acostar a un dels sistemes pedagògics que, des de fa 12 anys, fem servir alguns membres del departament d’escultura de la Universitat de Barcelona, introduït per la doctora Eulàlia Grau.
Vegeu com en l’enunciat principal s’estableix el repte inicial: cercar sistemes per poder recollir una experiència, copsar-la amb un determinat procediment artístic i portar-la de lloc a lloc. L’elecció presa determinarà el concepte fonamental. Així, l’estudiant/a reflexiona sobre la seva manera de treballar i sobre com començar un projecte. Després s’introdueix el paisatge interior com a tema, fent referència a les vivències personals i posant el requisit que la peça es pugui transportar. Finalment, com a condicionant, s’introdueix la mutació del pas del temps perquè l’alumnat pugui endinsar-se en la finalitat i el motiu pel qual escull aquesta experiència.
En aquesta activitat, tot i fer referència explícita a unes obres, els resultats van ser molt diversos. La majoria de les propostes incloïen el concepte de la mobilitat, el viatge, la interacció amb l’espectador, la indumentària o els complements i la relació amb el cos (pel fet que s’havia de portar de lloc a lloc).
La tesi és un diàleg constant entre les peces d’artistes consagrades i les dels mateixos alumnes de l’art. A través de trajectòries ja construïdes, que serveixen com a enunciat per crear nous projectes, s’incentiva la curiositat i les ganes d’investigar per acabar creant.
El desenvolupament d’aquestes metodologies ha estat la meva prioritat com a docent i creadora. Poder ajudar a submergir-se en processos creatius que tenen com a objectiu incentivar la mateixa creativitat.


(*) Professora de la Facultat de Belles Arts de Barcelona (Departament d’escultura)


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies