JAUME RIBAS. ESTRUCTURES D’EMOCIONS

conxita oliver

Molts han estat els artistes que han decidit renunciar a qualsevol representació objectiva per parlar només de conceptes elementals. La trajectòria de Jaume Ribas (Granollers, 1944), portada a terme a través d’un llenguatge estrictament abstracte, ha fet que es definís radicalment davant la pràctica pictòrica. Treballar, al llarg del temps, amb una pintura pura, deixant de banda qualsevol motiu o referent, l’ha conduït a un meditat exercici de concisió, austeritat i subtilitat cromàtica. En un món immers en la velocitat, els avenços tecnològics, la rapidesa dels esdeveniments, el remolí de la informació, la seva obra ens trasllada a un cosmos de reflexió i de solitud que permet endinsar-nos en l’essència de la vida, en el retorn al transcendent. Allunyat del temps vertiginós i del caos que ens empaita, la seva pintura se’ns presenta com un oasi de pau, de silenci, un espai que voreja el buit, el no-res: l’espai de l’existència.

Uns paisatges mentals que són el resultat d’un ardu procés introspectiu, ple d’exigències internes, qüestionaments, plantejaments i reptes personals que esdevenen el mirall sobre el qual es reflecteixen els punts més vitals del seu jo. Uns escenaris poètics que, dins d’una abstracció pictòrica essencial, a tothora constaten el nexe que s’estableix entre l’ésser i l’entorn. Encara que no hi ha referents reals en la seva obra i que voluntàriament s’ha imposat la reiteració d’una mateixa forma geomètrica –el quadrat dins del quadrat, el quadre dins del quadre– en un diàleg amb camps atmosfèrics de color, la contemplació de l’espectacle mediterrani resta reflectit amb una sobrietat de recursos. Parteix de la perfecció d’un neoplasticisme del qual recupera l’expressió mística per rellegir-lo seguint el camí de Rothko, a través del qual l’abstracció expressa sentiment i reflexió. La seva obra materialitza estats d’ànim mitjançant una relació de forces compositives i de colors amb una visió que aprofundeix en la interiorització més enllà de la superfície visible. El seu tractament pictòric consisteix en la superposició i juxtaposició de capes de pigment i successivament, encavalca i fon els diferents registres en una suma d’existències fins a construir espais atmosfèrics com a resultat del lent i pacient procés que marca el fluir del temps. El profund coneixement que té Ribas dels valors plàstics, sobretot del color, la matèria i la llum, s’articula mitjançant polaritats i trobades de contraris que provoquen un xoc visual. El contrapunt entre les masses que ordenen i distribueixen l’espai i els camps cromàtics que flueixen conviuen en una harmonia de reflexió. Serenitat i explosió, rigor i expansió, transparències i opacitats, anàlisi i sentiment, estatisme i soltesa, ocultació i descobriment… s’equilibren en un joc de vibracions tant interiors com exteriors. El recorregut de l’exposició s’ha estructurat en tres parts, que corresponen a períodes visualment diferenciats encara que compartint el mateix nexe comú: construir una estructura de les emocions, expressada a través de cromatismes anímics i de pinzellades plenes de sensualitat pictòrica que el porten cap a l’exploració del potencial humanista i expressiu de l’abstracció.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies