CENTRE D’ART (CAT) TARRAGONA

màrius domingo

El 25 de maig del 2012, el Centre d’Art (CA) Tarragona presentava l’exposició: Wet Feet, de Bouchra Khalili, primera retrospectiva de l’artista a l’Estat espanyol. Amb aquest acte públic es donava per inaugurat oficialment el CA, la qual cosa culminava un procés iniciat formalment l’any 2007 en què van participar representants de la Generalitat de Catalunya, la Diputació i l’Ajuntament de Tarragona, amb la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili, i una selecció d’agents i associacions d’artistes, constituïts en comitè impulsor. Com a mínim feia vint anys que des de diversos àmbits de la societat tarragonina es demanava amb insistència la creació d’un museu d’art contemporani amb característiques similars als que s’estaven posant en marxa en ciutats amb una potència semblant, com ara El Centre d’Art la Panera de Lleida (inaugurat l’any 2003) o l’EACC de Castelló (inaugurat el 1999).

La idea, típicament errònia, que si tots els participants en una comissió volen aconseguir el mateix aquest fet facilita les coses, es va posar novament de manifest en les reunions prèvies de l’any 2010, en què les bones voluntats de les diverses administracions implicades en el projecte de creació d’un centre d’art contemporani a Tarragona no es concretaven en accions decididament pràctiques. Finalment, la designació de Tarragona com a Capital de la Cultura Catalana 2012, el fet que la ciutat aspirés a organitzar els Jocs del Mediterrani del 2017 (que finalment va guanyar), el nou impuls que des de l’administració pública es vol donar a la cultura i la ciència com a motor per superar l’estancament actual… van donar una empenta important perquè en els primers mesos d’aquell any –el 2010– l’Ajuntament de Tarragona convoqués un concurs públic per triar un projecte de gestió i direcció del CA, que va ser guanyat per l’empresa de serveis socials i culturals Progress.

L’abril del 2011, el Departament de Cultura i l’Ajuntament van signar el contracte per a la gestió i direcció del Centre d’Art Tarragona, amb la previsió inicial de començar les activitats des del Tinglado 2 del Moll de Costa, fins que no es portin a terme les obres de remodelació de la Tabacalera, aproximadament cap al 2014/2015. Cèlia del Diego encapçala, com a directora, el  projecte de dotar d’estructura i continguts el CA. Aquesta tarragonina, llicenciada en història de l’art i màster en arquitectura efímera, membre de l’equip de redacció de la revista Artiga i comissària d’exposicions, ha treballat els últims vuit anys com a adjunta a la direcció a la galeria Toni Tàpies de Barcelona. L’equip de direcció el completen Jordi Ribas, gestor cultural que ha dirigit en els darrers anys el programa d’arts visuals de Can Felipa (Barcelona), que realitzarà les tasques de responsable de comunicació, i Cristian Añó, membre de l’associació Sinapsis, especialitzada en mediació, pràctiques col·laboratives i polítiques culturals, que s’encarrega des del LAB Mediació de les estratègies de participació.

Il·lusió, ganes de treballar i bones idees no els en falten. La prova de tot plegat és l’allau de coses interessants que han començar a passar els darrers mesos a Tarragona: un curs de coaching per a artistes, la convocatòria per formar l’arxiu comissariat d’artistes del Camp de Tarragona, sessions de treball sobre recursos europeus per a la cultura o de bones pràctiques professionals en les arts visuals, tallers de cocreació amb artistes, un curs de crítica d’art, tallers de dibuix i narrativa, diverses sessions de treball sobre drets d’autor i art contemporani, un viatge organitzat a la Documenta de Kassel, etc. I la tardor es presenta també plena de propostes suggerents, com ara l’obertura d’un espai de recerca bibliogràfica en xarxa, l’inici d’un programa de mediació amb el context educatiu o la inauguració de l’exposició col·lectiva que en el marc del festival de fotografia SCAN mostrarà treballs de Maja Bajevic, Bleda i Rosa, Kajsa Dahlberg, Raquel Friera, Teresa Margolles i Uriel Orlow.

L’especificitat més destacable del CA Tarragona és la mediació, que els responsables del centre entenen com “una forma de treball dialògic entre les polítiques culturals, les pràctiques artístiques i el teixit social del territori”. Es tracta d’implicar el teixit social posant de manifest la interdependència entre les diferents tipologies de coneixement i fent que les coses reals i les hipotètiques entrin en contacte; en aquesta línia s’estimula la col·laboració i la participació, establint diferents agents –en la línia que proposava Carolyn Christov-Bakargiev per a la Documenta 13– amb capacitat de crear nòduls interrelacionats però que alhora tenen autonomia i es poden estimular, d’aquesta manera se sumen energies de creadors i productors culturals que de forma dispersa al territori estan construint i reinterpretant diferents pràctiques culturals i artístiques que cal visualitzar.

Amb aquesta idea, que podem basar en la teoria de l’estructuració del sociòleg britànic Anthony Giddens o, si em permeteu la llicència, en la modelització de la dinàmica de sistemes complexos ideada per l’enginyer estatunidenc Jay Forrester, es va posar en marxa el novembre del 2011 el projecte Obert per reflexió, amb la finalitat de donar visibilitat i veu al teixit cultural i artístics del territori. A partir de tres eixos diferents: la comunicació, l’educació i la participació, es va produir un diàleg en què es van acordar possibles línies de col·laboració i treball, es van donar a conèixer opinions i punts de vista –que van resultar més convergents que divergents– i es va construir una base “per generar projectes en xarxa entre els assistents per reforçar l’ecosistema cultural del territori”. L’Obert per reflexió va generar la publicació d’un document, la creació de diferents grups de treball i l’obertura d’un parell de webs en què es difon el treball realitzat pels grups de treball. Tot plegat va suposar un cert desperta ferro de les arts visuals del Camp de Tarragona, que sempre és d’agrair.

Finalment, cal destacar que el CA Tarragona s’inscriu en la Xarxa de Centres d’Arts Visuals promoguda i coordinada des del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, juntament amb l’AC Vic Centre d’Arts Contemporànies, El Bòlit-Centre d’Art Contemporani de Girona, Can Xalant Centre de Creació i Pensament Contemporani de Mataró, Centre d’Art La Panera a Lleida, Lo Pati Centre d’Art Terres de l’Ebre a Amposta i Tecla Sala de l’Hospitalet de Llobregat.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies