CATALUNYA A VENÈCIA. UN 25% DE REALITAT

fina duran

Els Eventi Collaterali són una de les branques de la Biennal de Venècia, que, en diferents seus, agrupen una quarantena de propostes procedents de nacions com ara Gal·les, Escòcia o Catalunya, però també i majoritàriament de fundacions, instituts o museus, com per exemple el Musac de Lleó.
En aquest entorn, l’Institut Ramon Llull va presentar per primera vegada l’any 2009 la proposta Comunitat inconfessable, comissariada per Valentí Roma i amb projectes de Sitesize, Daniel G. Andújar i Pedro G. Romero. Dos anys més tard va ser el torn del projecte 180º, de Mabel Palacín, comissariada per David G. Torres. Per aquesta nova edició, ja sense les Illes Balears, que l’any 2012 van deixar l’Institut, es convocava un concurs públic per a projectes que fessin una mirada sobre el context de crisi actual.
Escollit entre 26 propostes, ha estat seleccionat el projecte 25%, una nova producció de l’artista visual Francesc Torres i la cineasta Mercedes Álvarez, comissariada per Jordi Balló.
D’aquesta manera, després de presentar una mirada a la investigació de la relació entre art i comunitat (Comunitat inconfessable), de fer una revisió del paper de la imatge en el nostre entorn (180º), es té l’encert de presentar una obra que reflexioni sobre el paper de l’art en els moments d’una crisi que abraça tots els àmbits. Com una síntesi del camí recorregut en les anteriors edicions, es presenta un projecte que analitza la realitat a través de la imatge.
La dura realitat de la situació actual és presentada a través de la mirada de Francesc Torres, que acompanya el públic, a través de les imatges filmades per Mercedes Álvarez, a reflexionar sobre el dia a dia d’aquest 25% de persones que al nostre voltant viuen immerses en el greu drama de l’atur.
La vida quotidiana de persones que, malgrat les seves procedències diverses (un immigrant, una arquitecta, una investigadora, un obrer…), comparteixen un atur que és un dels més greus estralls de la crisi del sistema, ens ajuda a tenir una mirada diferent, un altre punt de vista de les notícies que en forma de percentatge ens arriben quotidianament. Sense discursos més o menys apostolitzants, l’artista ens acompanya en el dia a dia de persones que viuen una realitat que se’ns fa difícil de comprehendre, ens situa davant d’un problema que sabem que existeix però al qual ens fa mirar cara a cara, tot posant-hi rostre, vivència i expressió.
Francesc Torres, amb el seu manifest   compromís amb el present i la realitat, es planteja novament la voluntat de posar en tensió la necessitat d’entendre el món fugint de teories i visions dogmatitzades. Ho fa tot mostrant de quina manera aquestes persones, amb procedències i entorns culturals tan diversos, es relacionen amb el fet artístic a través de dues mirades: la de la quotidianitat i la de la seva relació amb l’art. La tria d’un objecte artístic que convisqui habitualment amb cadascun dels protagonistes es relacionarà amb l’objecte que cadascun d’ells escollirà d’entre aquells que pertanyen a la col·lecció del Macba. La necessitat de reflexionar sobre el perquè de la tria i explicar-ne els motius davant de la càmera serà, sense dubte, una manera de fer compartir amb el públic com es relacionen amb l’objecte artístic persones que vénen d’àmbits ben diferenciats. Així, tot convertint en objecte artístic les sensacions que una peça d’art provoca, fa sortir l’art del món elitista en què se situa habitualment i ens mostra de quina manera el seu gaudi ha arribat a gent que no forma part de l’entorn habitual que les analitza.
La força de la imatge és essencial per sortir de la mediocritat del soroll que ens envolta, i és per això del tot encertada la tria de Mercedes Álvarez per filmar cadascun dels protagonistes en dos moments clau del projecte: quan el protagonista fa la selecció de l’objecte d’art que posseeix a casa seva i durant el recorregut de la seva visita al Macba. I  ho és en un doble sentit, tant per la seva manera de saber copsar el pensament de la gent amb tota la seva càrrega d’ironia i amb tota la seva saviesa, però també amb la seva manera de saber tractar la memòria dels objectes.
El comissariat de Jordi Balló, amb un gran recorregut en el món de les exposicions, però també en el món de la imatge i en el de la investigació, fa que aquest projecte presenti unes molt bones perspectives, una unió d’elements que ens apropa d’una altra manera a una dura realitat.
Potser no és casualitat que un projecte que fa una mirada a la quotidianitat dels aturats se situï físicament en els cantieri navali.


PARTICIPANTS


Els vuit participants són Gessamí Sánchez Ollé de 33 anys, bioquímica, membre de la Federació de Joves Investigadors Precaris; Noèlia Asensi, 32 anys, arquitecta amb projectes sobre art efímer; Aura Jobita Gonzáles, equatoriana de 45 anys, treballadora domèstica i operària de fàbrica; Pedro González, 48 anys, treballador del metall;  Cyntia Terrade, 22 anys, sense experiència laboral; Mamadou Kheraba Drame, senegalès de 43 anys, des de fa 15 anys a Barcelona i que treballa en el reciclatge; Alejandro Roldán, 60 anys, membre de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca de l’Hospitalet; Joan Andreu Parra, 42 anys, abans caixer en diverses sucursals bancàries, ara a la recerca d’una feina ètica.
Les obres de la col·lecció permanent del MACBA seleccionades per aquests vuit ciutadans i que els acompanyen en l’exposició a Venècia són dels artistes Hans Haacke, Condensation Cube; Federico Guzmán, Emboscadura; Carlos Pazos, Aquella noche volví a llorar con Bambi; Jaume Xifra, Morceau d’art; Alan Sekula, Shipwreck and Workers; Esther Ferrer,  Cadira Zaj; Jorge Oteiza, Retrato de un gudari llamado Odiseo i Perejaume, Compostatge de nou pintures, compostatge de sis pintures, compostatge d’una pintura amb marc i vidre.


A la imatge, Noèlia Asensi. Intervenció en l’obra “Emboscadura” de Federico Guzmán (Foto Mercedes Àlvarez).


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies