APROXIMACIÓ A CENTELLES A PARTIR DE LA COL.LECCIÓ VILA CASAS

núria f. rius

La tempesta desfermada arran de l’adquisició l’any 2009 del Fons Centelles per part del Ministeri de Cultura va tenir un efecte col·lateral: la compra, per part de la Fundació Vila Casas i l’Ajuntament de Barcelona, d’una col·lecció formada per més d’un centenar de positius realitzats pel mateix fotògraf el 1976 amb els negatius recuperats un cop mort Franco. A Can Framis s’exhibeix ara aquesta miscel·lània d’imatges, el tractament de les quals –algunes amb forats de xinxetes– revela el caràcter documental que Centelles volgué donar-los trenta anys després de la seva realització.  Respectant aquest esperit, la mostra permet recórrer les etapes que va seguir la carrera professional del fotògraf abans del seu retorn a l’Espanya franquista i el conseqüent silenci visual que va haver de sofrir.

Encara amb càmera de plaques, les imatges de la República –actes polítics, esdeveniments socials i activitats esportives– revelen el procés de formació del fotoperiodista, deixeble, entre d’altres, de Josep Badosa i els “tres reis màgics” Gaspar, Sagarra i Torrents. No obstant això, el pas a la Leica –més manejable i ràpida– i, sobretot, l’experiència a peu de carrer dels fets esdevinguts el 19 de juliol de 1936 subratllen el canvi de paradigma visual: de la rigidesa formal dels inicis, herència de la cultura fotogràfica del vuit-cents, a la recerca d’angles inèdits, fruit també de la nova postura física que el fotògraf va haver d’adoptar enmig dels esdeveniments. Així doncs, i després d’haver estat un dels primers a retratar la guerra gràcies a les imatges de l’intent de cop d’estat, les fotografies del front i de la rereguarda, en els anys successius del conflicte bèl·lic, constaten la consolidació del reporter, que, com d’altres coetanis europeus, va veure’s, finalment, forçat a l’exili donada la victòria feixista. Precisament, l’exposició es clou amb algunes de les imatges que Centelles va poder realitzar al camp de concentració de Bram, gràcies a la instal·lació d’un laboratori clandestí.


La mostra, que disposa d’algunes de les imatges més icòniques, ha estat comissariada per Daniel Giralt-Miracle, un dels primers difusors de l’obra del fotògraf en la dècada dels 80, i documentada per Ricard Martínez, membre d’Arqueologia del Punt de Vista i estudiós destacat de la producció fotogràfica de Centelles. Completen l’equip Josep Maria Casasús i Teresa Farrés, amb textos introductoris en el període i la biografia del fotògraf respectivament, prova de la recerca que s’ha seguit per abordar la figura de Centelles. Un paradigma català de l’estatus i de la metodologia de treball del reporter modern a Europa, que, com Robert Capa, no només va ocultar les imatges en una maleta, sinó que també, en algunes d’aquestes, lluny de la instantaneïtat, va amagar-hi igualment recreacions documentals. Oxímoron fotoperiodístic.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies