ANDRÉ RICARD, EL DISSENY AL SERVEI DE L’HOME

albert mercadé

Si l’espai d’art El Puntal de la Fundació Lluís Coromina de Banyoles s’està erigint en un dels laboratoris de creació artística de referència a les terres gironines és en gran part gràcies a la bona orientació de la seva activitat, centrada en tres línies de treball: l’experimentació, la transversalitat artística i el compromís social. Al centre no només es presenten les darreres aportacions creatives de diversos grups artístics de la zona –les companyies teatrals de Joan Solana i el Cor de Teatre, la productora del cineasta Albert Serra o la Lluís Vilà Showroom–, sinó que també hi té cabuda un extens programa de formació de persones amb discapacitats intel·lectuals, com ara els tallers Art Especial, de la Fundació Estany. En aquesta dinàmica, El Puntal presenta la seva darrera exposició: André Ricard al Mas Casadevall: 25 anys de disseny i autisme, una iniciativa que vol donar a conèixer les diferents propostes creatives que el dissenyador André Ricard ha projectat en exclusiva per a un dels centres d’inserció d’autistes de referència a Catalunya: el Mas Casadevall de Serinyà. L’exposició es va inaugurar el 5 de maig i es podrà visitar fins a finals de juliol del 2013.
André Ricard col·labora amb el Mas Casadevall des dels seus inicis, gràcies a la seva amistat amb un dels cinc membres fundadors de la fundació: Josep Lluís Brunet. L’aportació de Ricard al llarg de 25 anys ha consistit a proposar un disseny exclusiu de diferents productes d’ús quotidià –una fruitera, un cendrer, una gerra, la làmpada, uns plats o les espelmes–  de resolució senzilla i funcional, perquè els residents del Mas Casadevall puguin resoldre’ls i formar-se amb facilitat. Tal com ens explica Pep Mendoza, director executiu del Mas Casadevall: “André Ricard dissenyà cadascun dels productes amb la finalitat que els residents al centre poguessin participar en tots i cadascun dels processos d’elaboració del producte. Així, als tallers de paper fabriquen les làmpades i en els de ceràmica fabriquen cendrers i gerres. Les peces es produeixen d’una manera artesanal, no serialitzada, i després es posen a la venda al mateix mas o bé adopten un ús més funcional per al centre.” Un dels darrers dissenys que André Ricard ha proposat per al centre és el Trèvol: un conjunt de quatre espelmes antimosquit amb diferents aromes autòctones. La dificultat principal ha estat la incorporació de les aromes a la cera, que finalment el dissenyador ha decidit fer amb les varietats de lavanda, pi, ginesta, fruites del bosc i citronella.
Amb aquesta iniciativa es posa de manifest l’actitud humanística d’André Ricard (Barcelona, 1929) davant el disseny, que entén com una disciplina que va més enllà de la forma i la funció. En un dels seus assajos més cèlebres –Disseny i qualitat de vida– ja afirmava que el disseny, després d’haver passat la seva funció com a eina de supervivència, “va passar a ser una disciplina al servei de l’home, per millorar la seva qualitat de vida”. Amb aquest principi, Ricard ha creat al llarg de la seva dilatada trajectoria alguns dels seus dissenys més cèlebres: la vaixella Compact (1962), la pinça Arce (1964) o els envasos d’Agua Lavanda i Agua Brava de la firma de perfums Puig, els cendrers Copenhagen, la batedora Moulinex o la torxa olímpica de Barcelona 92. Fou fundador, juntament amb Antoni de Moragas, de l’ADI FAD, l’Agrupació de Disseny Industrial del Foment de les Arts. Amb la seva col·laboració al Mas Casadevall, André Ricard porta més enllà les seves pròpies conviccions en la disciplina: el disseny no només per millorar el confort quotidià de les persones, sinó també per ajudar a guarir-les.
L’exposició és una de les moltes activitats que s’han organitzat per a commemorar el 25è aniversari de la fundació del Mas de Casadevall, actes que van començar el nou de febrer passat, amb l’estrena del documental Poca Vergonya, de Gerard Olivé i Clàudia Cedó, i que recull el procés de creació d’una obra de teatre protagonitzada per alguns nois i noies amb autisme del centre. Mas Casadevall va ser una iniciativa privada per tenir cura de les persones afectades de Trastorns de l’Espectre Autista (TEA) i per a la prevenció alteració neuronal. En aquell moment s’ajuntaran diferents associacions especialitzades a la cura de malalties infantils, i juntes varen prendre el nom el d’una masia del segle XVIII, situada al municipi de Serinyà (Pla de l’Estany), de la qual el centre va fer la seva seu des de l’obertura, el novembre del 1988. Des dels seus inicis el centre va disposar d’un consell assessor, del qual André Ricard forma part, que vetlla per la realització i millora del projecte. Mas Casadevall és un espai viu i integrat a l’entorn. A les llars es millora el nivell d’autonomia personal dels residents, es facilita l’expressió i vivència emocional, es potencien les àrees funcional, cognitiva i motora dels residents, i es promou la seva participació en la vida comunitària. I en aquesta dinàmica l’art juga un paper cabdal, perquè els aporta dos principis que l’acte creatiu proporciona: consolidació de l’autonomia de l’individu (afirmació subjectiva) i cooperació (integració identitària).


A les imatges, André Ricard i diferents vistes de l’exposició. (Fotos Pere Durán).


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies