LES MALETES DE WALTER BENJAMIN

natàlia chocarro bosom

Arts Santa Mònica de Barcelona presenta del 20 de juliol al 24 de setembre del 2017 Les maletes de Walter Benjamin.


Però el gresol es coagula,

els elements s’intercanvien i contraposen; 


la ciutat frontera està teixida i tallada

per fronteres que la separen de si mateixa, cicatrius que no es tanquen,

límits invisibles i fatals 


entre pedra i pedra de l’empedrat,

violències que criden a violències.


Claudio Magris. Microcosmos 


En la seva condició de jueu alemany i en el context de la Segona Guerra Mundial i la post-guerra civil espanyola, Benjamin té previst fugir als Estats Units a través dels Pirineus. Malauradament, la policia espanyola li denega l’entrada al país i l’informen del seu immediat lliurament a les autoritats franceses, on serà condemnat pel règim de Vichy. En aquella població marítima, lluny de casa seva i lluny també d’arribar a copsar el vell continent on s’instal·laren  tants altres intel·lectuals i artistes jueus, com Theodor Adorno, Marc Chagall, Max Ernst o Hannah Arendt, el filòsof decidí posar fi a la seva vida, escortat, només, per una maleta que fou la seva darrera companya de viatge en l’exili. A banda d’objectes personals com un rellotge d’or que havia heretat de la família, es creu que també hi duia el manuscrit d’una de les seves obres cabdals i inacabades, les Tesis de la Filosofia de la Història.


L’Europa del segle XXI emmalalteix a mans d’un ens corrosiu i intangible que sacseja els fonaments sobre els quals fou projectada. La història, la memòria i la identitat han estat víctimes de múltiples i repetits assetjaments que han pretès silenciar les veus de l’alteritat i la diferència. El vell continent s’esforça a aixecar murs allà on l’aire s’escampa en plena llibertat i confinar, així, llindars de llibertat entre terres veïnes. En aquests espais fronterers de somni i de mestissatge cultural és on se situa la proposta curatorial Les maletes de Walter Benjamin. Dispositius migratoris, a càrrec de la historiadora i crítica d’art Pilar Parcerisas. Concebuda a mode de projecte transnacional entre institucions i escoles de belles arts europees, l’exposició proposa una aproximació  inèdita a l’obra i la vida del pensador alemany a través de les arts plàstiques.


Estudiants i artistes residents de l’Escola Superior d’Art Weißensee de Berlín, l’Escola de Belles Arts de Bordeus, l’Escola Llotja d’Arts i Disseny de Barcelona i la Casa de Velázquez –eix geogràfic que segueix l’estela benjaminiana–,  han creat unes maletes imaginàries a partir de la lectura de l’obra; una comesa que permet establir punts d’encontre entre el passatge de frontera i exili que visqué el filòsof a Portbou, i l’Europa dels refugiats d’avui. No és temps, encara, de ser redimits.


A la imatge, Neus Masdeu. Ell, tu i jo. 2016.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies