6 maig 2013
Exposicions Canet de Mar

Vestigis del Modernisme al Museu Lluís Domènech i Montaner

mireia guillaumes

Hom ha sentit a parlar del Tea Time o l’hora del te, un costum essencialment britànic que té lloc a mitja tarda, un petit descans que pretén, a banda de menjar els tradicionals pastissos individuals i beure te de les més variades tipologies, crear una atmosfera en la qual poder compartir converses i vivències diàries. 

L’any 1961, el pintor Joan Abelló (1922-2008) publicà precisament una obra escrita amb aquest títol, L’hora del te. Feia tres anys que havia mort el seu mestre Carles Pellicer i Rouvière (1865-1959), del qual havia begut creativitat i amb qui havia compartit conversa diària durant 14 anys. 

L’obra suposa un recull ineludible per conèixer la trajectòria professional i la biografia dels dos artistes, ja que a través de les cites presents a L’hora del te es pot explicar un període cabdal en l’obra d’Abelló. D’aquí que la publicació serveixi només com a punt de partida per a una exposició que, metafòricament i real, obre el teló no només a la vida i l’obra dels dos creadors, sinó també a un seguit de peces procedents del fons de la Fundació Abelló –inagurada l’any 1999–, de l’Institut del Teatre i del Museu de Cerdanyola. L’objectiu no és cap altre que recrear, a partir de l’evocació escrita pel mateix Joan Abelló, escenes que al·ludeixen al teatre, la música i la dansa tenint com a rerefons el teló del Modernisme.

Obrim el teló esdevé, doncs, el títol d’una mostra que pretén ser una trilogia a la qual segueixen Interioritats quotidianes i Carles Pellicer, un ‘pompier’ català. Un recull que no seria possible sense tenir en compte l’afició d’Abelló pel col·leccionisme de l’art, a banda de les obres que heretà directament del seu mestre. 

La dansa serpentina de Loïe Fuller, les dones papallones, el París de l’actriu Sara Bernhardt o la Barcelona dels 4 gats permeten al visitant seguir un recorregut que comença a l’interior de la casa de Carles Pellicer, al passeig de Gràcia, i que finalitza a la capital francesa. Tot plegat amenitzat per les obres teatrals i musicals d’Apel·les Mestres i Enric Granados. Des de cartells fins a mobiliari de l’època, passant per obres pictòriques o escultòriques, la mostra que s’ha pogut veure al Museu Municipal Joan Abelló, arriba ara a la Casa Museu Lluís Domènech i Montaner de Canet de Mar, un espai singular que agermana el muntatge expositiu amb el nom d’un dels principals protagonistes del Modernisme català. La mostra es podrà visitar fins al 9 de juny del 2013.

A la imatge, Sarah Bernhardt (còpia de l’època) c. 1882. “Chaise-Longue amb cobricel de fusta policromada i teixits”. 224x192x134 cm. Fundació Municipal Joan Abelló. 

Etiquetes:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies