Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90

Reportatges

Universitat: "Art, gènere i diversitat"

Universitat: \
La LOMCE ( Llei Orgànica 8 /2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa) és la llei educativa més perjudicial per a l'educació artística. Mai com fins ara s'havia tirat a la "cultura" fora de l'escola, deixant per a l'extraescolar. Com a vocal d'ensenyament del col·legi professional de doctors i llicenciats en Belles Arts d'Andalusia porto molts anys insistint que tot això no és més que és una "peix que es mossega la cua": sense formació artística en els ciutadans, no hi haurà sensibilitat, sense aquesta, espais per a això, ni finançament (Callejón-Chinchilla i Aznárez López, 2008).
 
La universitat, com a part de la societat, ha de respondre oferint vies per a l'impuls de l'activitat artística, com una forma de fomentar la cultura i l'interès per l'art. Així ho fa. Són moltes les seves propostes , entre les quals s'han de destacar a Andalusia el Projecte Atalaya, de col·laboració cultural , recolzat per la Conselleria d'Economia, Innovació i Ciència de la Junta d'Andalusia que sorgeix a finals del 2005, amb la idea de promoure, difondre i revifar iniciatives culturals de les universitats andaluses. En aquest context sorgeix com a primer projecte el " Observatori Universitari Andalús de la Cultura" http://www.observatorioatalaya.es
 
A més, en concret, la universitat de Jaén, tot i ser petita i de recent creació relativament, ha aconseguit en els últims anys una interessant col·lecció d'art, incloent-hi les obres de la Fundació Cesáreo Rodríguez-Aguilera, amb testimonis intel·lectuals i plàstics de Picasso, Miró o Tàpies , entre d'altres. Són obres de "molt variada índole": dibuix, pintura, escultura, estampació.. ; tant d'autors consagrats internacionalment com Vasarely, Guinovart, Brossa, Barceló o Judy Chicago , com d'artistes locals reconeguts com Rafael Zabaleta, Dolors Montijano o Fausto Olivares; unes més " tradicionals", altres contemporànies; unes més controvertides com alguna del jove Fernando Bayona o desconegudes com carbonets o serigrafies d'Ouka - Leele. Ja sumaven més de 900 obres en 2010- obres que es troben per les diferents dependències de la institució-, quan, -i sota la direcció del Secretariat d'Activitats Culturals- , es va elaborar un llibre catàleg en què figurava tot aquest patrimoni artístic (Moreno-Montoro, 2010) . Com assenyalava María Isabel Moreno Montoro, directora d'aquest secretariat i del catàleg -en la seva presentació: "poca gent es pot imaginar que se li hagi prestat tanta atenció a la creació artística en aquesta Universitat"- (Lopera, 2011 ). Es pot accedir gratuïtament i online a aquest catàleg i a altres d'algunes de les exposicions realitzades últimament. https://www10.ujaen.es/conocenos/organos-gobierno/secacult/catalogos2
 
En aquesta línia d'actuació, la universitat compta amb diversos espais d'exposició: un al centre de la ciutat, al carrer Federico Mendizábal, 2 i un altre a l'Edifici Zabaleta (D1), a més de l'Espai Cesáreo Rodríguez Aguilera a la Biblioteca (Edifici B2  i altres sales complementàries. En una d'aquestes, la localitzada a l'edifici C5 , s'ha realitzat, en el marc de les Jornades "Art, gènere i diversitat. Investigació i docència" celebrades del 4 al 14 de març, una exposició en la qual s'han exposat obres realitzades per alumnes i professors de diferents universitats, escoles d'art i altres centres, artistes i novells, nens, joves i grans, reflexionant sobre un tema que sembla superat però en el qual malgrat els anys , cal seguir treballant , reflexionar i prendre consciència; i en aquest cas ho fem mitjançant la creació artística-.
La mostra ha estat comissariada per José Antonio Asensio per part del Departament d'Escultura de la Universitat de Barcelona i Maria Paz López Peláez juntament amb Maria Dolores Callejón-Chinchilla de la Universitat de Jaén; col·laborant Carmen Montoro per l'Escola d'Art José Nogué de Jaén i José Pedro Aznárez per l'Escola d'Art León Ortega de Huelva. També han participat professors de la Universitat de Sevilla, i nens en edat escolar; col·laborant el Grup de recerca PAI Hum 862 - Estudis en Societat, Arts i Gestió Cultural. Aquest treball comú en el qual ha participat amb propostes artístiques des de diferents nivells educatius ha permès enriquir la nostra mirada i la dels nostres alumnes sobre l'art i l'activitat artística.
 
No es pretén substituir els professionals, queda palesa la diferència de nivells, en el coneixement i desenvolupament de les destreses tècniques, en el temps disponible per a realitzar els projectes artístics... l'important és generar l'interès, fomentar la sensibilitat i per això, l'edat no importa.
 
Referències:  
Callejón-Chinchilla, M.-D. i Aznárez López, J.-P. (2008) Repensar novament l'educació artística. Només serem, si volem. Teodosio, 88. 3r trimestre de 2008. Pàg. 3-6.
 
Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE) BOE núm. 295, de 10 de desembre de 2013. Pàg. 97.858-97.921.
 
Lopera, M. (2011) La Universitat de Jaén és rica en patrimoni. Ideal.es. Cultura. Edició de Jaén. 0/0/2011. http://www.ideal.es/jaen/v/20110201/cultura/universidad-jaen-rica-patrimonio-20110201.html
 
Moreno-Montoro, M-I. (coord.) ??(2010) Patrimoni artístic de la Universitat de Jaén. Universitat de Jaén. Disponible a:
thumbnail_Centre Pere Planas nou 2021Eude, generic

Et poden
Interessar
...

Banner-Consuelo-Kanaga-1280x150px_v1-cat-1