banner_aire_bonart_horitzontal

Exposicions

L'IVAM presenta una Mediterrània sense límits

L\'IVAM presenta una Mediterrània sense límits
bonart valència - 22/01/18
L'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM), carrer Guillem de Castro 118 de València, presenta de l'1 de febrer al 20 de maig A la vora del món, un projecte específic de Federico Guzmán (Sevilla, 1964) per a la galeria 6 del IVAM, inspirat en el poema filosòfic del s. V a.C. Sobre la naturalesa de Parmènides d'Elea, que neix del desig d'abolir fronteres i d'imaginar una Mediterrània sense límits. De la mà d'aquest enigmàtic poema, l'artista condueix al visitant en un viatge iniciàtic que es submergeix en el mar Mediterrani i en les nostres pròpies arrels a través d'una seqüència d'imatges simbòliques, que transiten pels camins del pensament al voltant de les aparences . Es tracta d'un recorregut de autodescobriment per posar en qüestió el món que se'ns presenta com a 'veritable'. És un viatge al inframón per tal d'alterar l'espai interior, el fosc lloc de la savieses. Un viatge cap a un penya-segat, a la vora d'una Mediterrània tumultuós, on l'artista imagina el paisatge com una utopia transcultural d'una sola riba. Federico Guman ens endinsa, a la primera planta de la galeria 6, a La via de l'Ésser, un espai de transformació subterrani, el inframón on es desenvolupa la narrativa del poema de Parmènides. Les parets estan pintades amb un fons negre pissarra i dibuixos de guix, a manera de cova, sobre les que es despleguen 8 llenços, obra sobre paper de gran format i una sèrie específica de linotipos que il·lustren el poema presocràtic. La planta superior de la galeria 6 del IVAM, concebuda com una obra específica, acull el mural col·lectiu Posidònia Oceànica realitzat en col·laboració amb immigrants de Sevilla Acull i amb estudiants de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València. El mural visualitza les praderies submarines de Posidònia Oceànica, la planta endèmica dels ecosistemes mediterranis, sobre el qual s'intervé amb dibuixos pictogrames en record als nou-cents migrants ofegats en el naufragi davant de les costes de Sicília en l'any 2015 i als centenars de persones que moren diàriament a la Mediterrània. A la vora del món es basa en un treball de camp realitzat per Federico Guzmán a la Comunitat Valenciana durant la primavera de 2017 en biblioteques, en els Museus d'Etnografia i Arqueologia i al Jardí Botànic, que el van portar fins a la investigació del filòsof Peter Kingsley del poema Sobre la naturalesa de Parmènides. D'aquesta manera, la narrativa de l'exposició banda, d'una banda, del poema i de les reflexions filosòfiques de posada en valor de la 'saviesa perenne' i, d'altra banda, d'emocions derivades dels esdeveniments que se succeeixen a la Mediterrània . De l'acció que es desenvolupa en el poema Federico Guzmán extreu imatges i personatges que representa en una sèrie de llenços i papers, entre ells, Helíades (les Filles del Sol), Aletheia (la veritat), Les Portes del Dia i la Nit, logos, Aigües radiants, Papallona del Foc o El vel de Maia, fent ús d'una escala cromàtica molt viva amb representacions de formes circulars, espirals, branques i arrels, fluxos i corrents, remolins i patrons progressius. A la imatge, Federico Guzmán, "Les Portes del Dia i la Nit", 2017. 
thumbnail_arranzbravo. general 04-2014SS_Bonart-180x180-Online

Et poden
Interessar
...

Banner-Consuelo-Kanaga-1280x150px_v1-cat-1