11 abril 2014
Exposicions Terol

Retrospectiva de Nati Cañada al Museu de Terol

bonart
El Museu de Terol inaugura el dia 11 d’abril, l’exposició Nati Cañada. Retrospectiva 1960-2014. Es tracta d’una interessant mostra artística que permet contemplar, fins al pròxim dia 25 maig, una selecció de 80 obres d’aquesta pintora de Terol que ha conegut un notable reconeixement nacional i internacional en el gènere del retrat.
 
Nati Cañada va néixer a Oliete (Terol). La seva infància i joventut va transcórrer a Saragossa, fins que va iniciar els seus estudis de dibuix i pintura a les Reials Acadèmies de Belles Arts de Sant Carles a València i San Fernando a Madrid, obtenint la llicenciatura de Belles Arts. Ha estat també professora de piano al Conservatori de Música de Saragossa.
 
L’exposició permet, a través de la seva pròpia col·lecció, conèixer més de cinquanta anys del treball creatiu de Nati Cañada. Amb anterioritat a aquesta exposició, el Museu de Terol va organitzar el 1995 la retrospectiva del seu pare, el pintor Alejandro Cañada (Oliete, 1908-Saragossa, 1999), Alejandro Cañada . Obres 1931-1992, i el 2010 una selecció de les 35 obres que van formar part de la donació que va realitzar al museu provincial.
 
La fructífera trajectòria professional i artística de Nati Cañada s’ha mantingut aliena a modes i oportunismes conjunturals. La seva és una pintura que té la base en una sòlida formació acadèmica i que es caracteritza per una admirable inquietud cap als valors humanistes.
 
El tractament de la llum i de la figura humana són els eixos fonamentals de la pintura de Nati Cañada. Segons escriu el crític Rafael Fernández Ordóñez en el catàleg de l’exposició sorprèn i emociona el cas de Nati Cañada ja que sempre ha concebut la pintura, i especialment els seus retrats, com “un acte de fe religiosa i vital, artística i civil, profundament humana i potser maternal”. 
 
Segons José Luis Monaj, l’ensenyament de Nati Cañada és el protagonisme que aconsegueix en el maneig de la llum , una llum “que no busca contrastos, que no esculpeix les formes sinó que les transfigura, que transcendeix el que toca en esperit “. Seria, per tant, aquesta energia lluminosa l’element central d’una pintura que està viva i que evoluciona a cadascuna de les seves recreacions.

En la seva tasca artística es distingeixen cinc dècades o etapes ben diferenciades: en primer lloc situaríem l’etapa anomenada ” Formació i deformacions” , anys 1960-1970. És l’època dels seus començaments a Saragossa, vinculats a l’estudi del seu pare el pintor Alejandro Cañada, i la seva posterior formació acadèmica a València i Madrid  Són treballs que confirmen que llavors li interessava “l’estètica per l’estètica, no per la bellesa” , segons ha declarat.

Una segona etapa la dedica a la “Família “. És el període comprès entre 1970 i 1980. Es casa, té fills i descobreix entre fotos antigues seva foto vestida de comunió. Aquest episodi el portarà a la pintura i l’introduirà en l’ús del color blanc, molt característic de la seva obra.

 
En la tercera etapa , anomenada “Mística”, a Nati Cañada li interessa l’esperit. Les figures es transparenten sobre un fons blau, són etèries , suren en l’espai. La quarta etapa, que es desenvolupa entre 1990 i 2000, és anomenada de “Matèria i desmaterialització” perquè l’artista investiga amb les qualitats que li proporcionen els pinzells més que el dibuix. Aquesta circumstància li predisposa per a l’evolució de la matèria i per al pas a la següent etapa: la ” Evolució de la matèria”, en la qual es troba ara i en què estudia com la desmaterialització es produeix per alguna cosa, i com li serveix per assolir la perfecció.
 
En aquesta sèrie d’obres ara reunides al Museu de Terol , procedents de la seva col·lecció particular, comprovem com Nati Cañada ha conreat el bodegó, el paisatge o la figura humana. No obstant això , el seu reconeixement ha vingut de la mà del gènere del retrat. Per aquest motiu l’exposició reuneix una sèrie de treballs pictòrics en què podrem contemplar com la pintora d’Oliete ha vist els reis Joan Carles i Sofia, al tenor Plácido Domingo, l’escriptor Camilo José Cela, la model Inés Sastre, al músic Antón García Abril ia diferents persones de la societat de Terol que han cedit temporalment els retrats de les seves pròpies col·leccions.

Un cop finalitzi la seva exhibició al Museu de Terol, l’exposició es podrà veure a Alcanyís , a la sala d’ exposicions de l’Ajuntament, del 30 de maig al 22 de juny del 2014.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies