30 juny 2016
Exposicions Barcelona

“Ramon Casas i les ombres xineses d’Els Quatre Gats” al MNAC

bonart

El Museu Nacional d’Art de Catalunya treu a la llum, coincidint amb el 150 aniversari del naixement de l’artista, un interessant conjunt d’obra gràfica inèdita que mostra la relació de Ramon Casas amb pràctiques artístiques populars i que posa el focus sobre el cercle d’artistes i intel·lectuals que a Barcelona orbitava entorn del cafè teatre Els Quatre Gats. Ramon Casas i les ombres xineses d’Els Quatre Gats es pot veure del 30 de juny al 27 de novembre del 2016.

Entre les obres exposades hi ha 11 ombres xineses dibuixades per Casas i realitzades per Josep Meifrèn, amic de l’artista i germà del pintor Eliseu Meifrèn.

Junt amb aquest conjunt excepcional que ha ingressat al museu recentment en dipòsit, la mostra presenta una selecció de cartells, invitacions i àlbums, en total 54 obres de Ramon Casas i altres artistes de l’època, procedents del Museu Nacional i de diferents institucions i museus.

La col·lecció d’obres de Casas que conserva el Museu Nacional s’ha vist enriquida recentment amb l’ingrés d’aquest grup d’ombres xineses, un conjunt original, rar i singular. El descobriment d’aquestes obres documenta el contacte de Ramon Casas amb pràctiques artístiques molt populars que, seguint el model dels cabarets i cafès teatre de París, van aconseguir una gran difusió als mitjans bohemis barcelonins de l’època. Les ombres xineses configuren un conjunt únic en el seu gènere i suposen la mostra visible de l’entroncament de Casas amb el fenomen de la modernitat.

Dibuixades per Casas i retallades i construïdes pel seu amic, el metge Josep Meifrèn (1864-1945), presenten una tipologia caricaturesca. Casas hi adopta un registre mic i excessiu, que accentua els trets físics de cada model.
Encara que no és possible saber si alguna vegada es van fer servir en alguna funció, sota el perfil de les figures representades hem pogut identificar personalitats com ara Àngel Guimerà (1845-1924), Miquel Utrillo (1862-1934), Pompeu Gener (1848-1920), Pere Romeu (1862-1908) o un autoretrat del mateix Casas. Tots ells protagonistes de la vida cultural de la Barcelona del moment i “parroquians” d’Els Quatre Gats.

Tot el material artístic i documental de l’exposició ajuda a contextualitzar la gènesi de pràctiques lúdiques que, com les ombres xineses, la representació de titelles o l’atracció pel món del circ eren els signes de la necessitat d’evasió que van sentir els artistes barcelonins de l’època.

A la imatge, Ramon Casas i Josep Meifrèn. Pompeu Gener.Ombres xineses per al teatre Els quatre Gats, revers. Cap a 1897-1898. Dipòsit de Pere Jiménez-Meifrén Caralps.

Etiquetes: · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies