Banner-Consuelo-Kanaga-1280x150px_v1-cat-1

Reportatges

Quatre col·leccions: Banc Sabadell, BEEP, la Caixa i DKV

Quatre col·leccions: Banc Sabadell, BEEP, la Caixa i DKV

Ens ocupem de quatre col·leccions, la naturalesa de les quals és ben diferent. Permeten radiografiar el sistema del col·leccionisme a Catalunya i també per extensió amb aquests exemples a Espanya, que, comparat amb el d’altres països europeus, està força mancat de col·leccions. Aquest fet és eloqüent de l’interès que hi ha a l’Estat per l’art contemporani. Alguna cosa no ha funcionat en les estratègies que s’han fet servir per acostar societat i art contemporani. És un reflex que la política de museus i col·leccions públiques no ha estat prou encoratjadora per promoure el col·leccionisme privat o que el col·leccionisme privat no ha conviscut prou satisfactòriament amb el públic. 

Les quatre col·leccions són de diferent origen. La del Banc Sabadell no té les característiques pròpies d’una col·lecció pel que fa a la unitat de criteri, ja que conté diferents enfocaments. És àmplia i heterogènia però també dispersa. Té una important representació de pintura catalana del segle XX, i també disposa d’una representació interessant d’artistes espanyols i internacionals. Destaquen els històrics Ramon Casas, Marià Fortuny, Santiago Rusiñol, Joaquim Mir i Hermen Anglada-Camarasa, o els asturians Carreño de Miranda i Evaristo Valle, i els contemporanis Luis Gordillo, José Guerrero, Joan Hernández-Pijuan, Albert Ràfols Casamada, Antonio Saura i Antoni Tàpies, i, entre els artistes de l’última generació, José Manuel Broto, Ferran Garcia-Sevilla, Miquel Navarro, Soledad Sevilla, Susana Solano i Jordi Teixidor. A més de pintura i escultura, el fons del Banc Sabadell disposa d’una petita però destacada representació de fotografia contemporània, amb obres de Xavier Miserachs, Jordi Bernadó, Joan Fontcuberta, Carmela García i Sussy Gómez, entre d’altres. www.grupbancsabadell.com

Canviem totalment de registre en parlar de la col·lecció Beep de Ticnova, empresa fundada i presidida per Andreu Rodríguez (Reus, 1955). Es tracta d’una col·lecció amb un enfocament singular i específic, l’art digital i interactiu. És una de les més importants d’Europa en la seva especialitat. Integra obres com ara Expanded Eye, d’Anaisa Franco, o Luci, de J.M. Berenguer. El conjunt ofereix una visió molt actual del que ha de ser una col·lecció avui, no només pel fet de col·leccionar obres que fan ús de les noves tecnologies –una actitud de risc però no determinant–, sinó per a una funció de construcció essencial en el col·leccionisme, la capacitat de donar suport a la creació i impulsar diferents esdeveniments en què es posa en relació aquest mestissatge de l’art amb la tecnologia. Beep ha estat present en mostres tan rellevants com per exemple el festival Art Futura, el Black Box i l’Expanded Box, i també en les seccions dedicades a l’art electrònic de la fira d’art contemporani Arco de Madrid, o en la secció expositiva de les primeres edicions del FIB, el festival de Benicàssim. A més, va ser el principal impulsor de l’exposició Máquinas y almas al Museu Reina Sofia de Madrid. Andreu Rodríguez, a més, ha volgut donar més visibilitat a l’aportació que fa al món de l’art amb la creació de la New Art Foundation, juntament amb l’artista Marie-France Veyra. En l’edició del 2014, el premi BEEP d’Art Electrònic a Arco Madrid celebrarà la 8a edició, aquest premi promou la investigació, la producció i l’exhibició de l’art vinculat a les noves tecnologies. El premi serà per a una de les obres exposades a la fira. www.arcomadrid.beep.es

Pel que fa a la col·lecció d’art contemporani de “la Caixa”, el seu impuls va ser donar resposta a les mancances tingudes durant el franquisme. Les primeres grans exposicions dels moviments dels anys 80 van arribar a través de la fundació, que va fer una funció alfabetitzadora i va esdevenir un referent per a la creació contemporània. Amb la voluntat de reenllaçar la cultura local amb els moviments internacionals, construeix una col·lecció que estructura la història recent de l’art, com ho demostra que una de les línies sigui al voltant d’una figura tan significativa com la de Joseph Beuys. Per la continuïtat de la tasca expositiva i col·leccionadora, paral·lela i alhora complementària a les col·leccions públiques, com ha demostrat en la compatibilitat mostrada en articular-se amb la col·lecció Macba, la col·lecció d’art contemporani de la Caixa ha esdevingut una de les importants de l’Estat, amb artistes com ara Antoni Abad, Ignasi Aballí, Absalon, Romy Achituv, Rafael Agredano, Sergi Aguilar, Judith Barry, Massimo Bartolini, Georg Baseliz, Jean-Michel Basquiat, Erwin Bechtold, Vanessa Beecroft, José María Bermejo, David Bestué... www.coleccion.caixaforum.com

La col·lecció de DKV Assegurances sorgeix a partir d’un projecte concret, la construcció i gestió de l’hospital de Dénia-Marina Salut a València. El que eren adquisicions puntuals com a empresa, a través del seu CEO Josep Santacreu i en l’entorn d’una empresa matriu sensible a l’art, va esdevenir un projecte d’empresa que ha anat creixent d’acord amb les noves orientacions de la companyia, sempre fidel al criteri d’art i salut. La col·leció va començar amb artistes com ara Bleda y Rosa, Sergio Barrera, Raúl Belinchón, Mira Bernabeu, Juan Olivares, Pamen Pereira, María Ortega, Ramon Roig, Carolina Ferrer, Chema López, Ximo Amigó o María Zárraga. En la col·lecció troncal aposta per gent jove de l’Estat espanyol, preferentment sobre els 40 anys, amb presència d’artistes de tot l’Estat. La col·lecció s’ha anat ampliant en l’espectre: vídeos, instal·lacions, escultures, molta fotografia, pintura... és una col·lecció oberta i eclèctica. Al voltant de la tasca de mecenatge han creat la Càtedra Art i Salut amb la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, el concurs FreshArt i FreshArt Kids i el programa Artèria. La clau de la col·lecció és fer seguiment dels artistes. Aquest febrer rep el premi A, de la Fundació Arco de Madrid, en la categoria de col·leccionisme corporatiu. www.upv.es/contenidos/DKVARTE

A la imatge, José Manuel Broto. Detall de Dolmen. 1986. Col.lecció Banc Sabadell.

GC_Banner_TotArreu_Bonart_180x180SS_Bonart-180x180-Online

Et poden
Interessar
...

Banner-Consuelo-Kanaga-1280x150px_v1-cat-1