14 febrer 2013
Fires Madrid

Les galeries volen pagar menys per participar a ARCOmadrid

bonart

Ja està en marxa la 32a edició de la Fira ARCOmadrid, la Fira Internacional d’Art Contemporani organitzada per Ifema, que des de fa 32 anys converteix la capital espanyola en un significatiu pol d’atracció de col·leccionistes, galeristes, artistes i professionals de l’art de tothom.

Les galeries catalanes, després d’anunciar que no participarien a la fira, finalment varen reconsiderar la seva postura i son presents a ARCOmadrid. De qualsevol manera, no estan conformes amb el preu que han de pagar i volen continuar negociant amb l’organització de cares a la seva presència en la propera edició. Volen que ARCOmadrid tingui en compte la situació econòmica. No es gens descartable que la postura dels galeristes catalans, que ahir varen rebre la visita del conseller de Cultura de la Generalitat, sigui recolzada per altres galeries del resta de l’Estat que han de fer front a despeses importants per poder participar a la fira madrilenya.

Per altre banda cal dir que l’increment de l’IVA en l’adquisició de les obres d’art es un dels temes d’actualitat en l’edició d’enguany de la fira Arco. No agrada gens ni mica a les galeries de l’Estat que un galerista extranger apliqui el set per cent en la venda de les obres i els estatals hagin de fer pagar el 21 per cent, una diferencia “brutal” a l’hora de tancar operacions.

L’artista mallorquí Bernardí Roig va ser protagonista involuntari del primer dia de la fira. Una visitant va fer caure l’obra Practicar para chupar el mundo valorada en 58.000 euros que exposa la Galeria Max Estrella. En aquell moment eren a l’estand Norman Foster i la seva dona, la galerista Elena Ochoa. L’obra va patir talls a l’altura del braç. Després de ser restaurada ja torna a ser a l’estand.

ARCOmadrid reuneix en la seva 32a edició un total de 201 galeries de 27 països, de les quals 146 participen al seu Programa General i 55 als seus Programes Comissariats, situant-se com la més internacional dels últims anys, amb un 66% de representació estrangera (133 galeries). Un perfil altament internacional al que se suma la presència de 150 professionals, dels quals més del 90% procedeix d’altres països, i 250 col·leccionistes en actiu de fora les nostres fronteres.

D’aquesta manera, els pavellons 8 i 10 de la Fira de Madrid, reuneixen a galeries procedents de pràcticament tots els continents. Un dels majors atractius de la Fira vindrà de la mà de Focus Turquia, una secció que ha comptat amb la col·laboració de l’Ambaixada de Turquia a Espanya, i amb la participació del comissari Vasif Kortun, director d’investigació i programes de la institució SALT Istanbul, i de la comissària adjunta Lara Fresko, escriptora i professional de l’art, els qui han dut a terme la selecció de les 10 galeries turques que participaran al programa.

La presència internacional té també un pes fonamental als programes comissariats. D’una banda, Opening: Joves galeries, reuneix una selecció de 25 galeries amb menys de set anys de trajectòria d’Àsia, Amèrica i Europa, realitzada per Manuel Segade, comissari i crític d’art, i Veronica Roberts, comissària del Modern and Contemporary Art at the Blanton Museum in Austin, Texas.

Així mateix, Solo Projects, en col·laboració amb l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID), reunirà 21 projectes d’art d’artistes llatinoamericans seleccionats pels comissaris Inti Guerrero, director artístic associat de TEOR/ètica (Costa Rica); Catalina Lozano, comissària independent i co-fundadora de de_lloc (Mèxic); Gabriel Pérez Barreiro, director de la Fundació Cisneros /Col·lecció Patricia Phelps de Cisneros, (Nova York i Caracas); Alexia Tala, comissària independent (Xile), i Cristiana Teix, comissària independent (Brasil).

Per la seva banda, les peces artístiques de gran format donaran una edició més contingut a Sol Objects, secció en la qual participaran un total de 17 projectes de galeries espanyoles i estrangeres, comisariadas novament per Manuel Blanco, catedràtic de composició arquitectònica ETSAM-UPM.

ARCOmadrid és un dels primers punts de trobada internacional de l’any. Per a això té ja confirmada la presència de més de 150 professionals que viatjaran a Madrid per visitar i participar al programa d’activitats, fòrums i trobades de la Fira. Entre uns altres assistiran a la II Trobada de Museus d’Europa i Iberoamèrica en el qual participaran més de 50 directors i comissaris alguns dels museus d’art contemporani més destacats del món com Bart De Baere, director del Museu d’Art Contemporani d’Anvers (Bèlgica); Jesús Maria Queix, director del Departament de Programes Culturals del Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia; Tadeu Chiarelli, director del Museu d’Art Contemporani de la Universitat de São Paulo (Brasil); Charles Esche, del Van Abbemuseum d’Eindhoven (Països Baixos); João Fernandes, sotsdirector de conservació, investigació i difusió del Museu Nacional Centre d’Art Regna Sofia; Ann Gallagher, codirectora de la Tate Collection; Nydia Gutiérrez, curadora del Museu d’Antioquía, (Medellín, Colòmbia); Natalia Majluf, directora, Museu d’Art de Lima MALI; Zdenka Badovinac, directora de Galerija de Ljubljana(Eslovènia) ; Bartomeu Marí, director del Museu dArt Contemporani Barcelona (MACBA); Soledad Novoa, curadora del Museu Nacional de Belles arts de Xile; Agustín Pérez-Rubio, Director, MUSAC, i María Inés Rodríguez, directora del Museu Universitari d’Art Contemporani (MUAC) de Mèxic, entre uns altres. A ells se sumarà una important representació nord-americana. Directors i comissaris de museus d’Estats Units han estat convidats per ARCOmadrid, els qui assistiran acompanyats per membres dels patronats d’adquisicions, la qual cosa significa la visita a la Fira de més de 50 col·leccionistes i professionals d’institucions d’art contemporani d’Estats Units com The Bronx Museum of the Arts; Utah Museum of Contemporary Art; MOCA Museum of Contemporary Art Cleveland; Grunwald Center for the Graphic Arts at the Hammer Museum; Americas Society; Sant Jose Museum of Art; Walker Art Center; Contemporary Art Museum St. Louis; The Drawing Center; SculptureCenter; Museu del Barri; Miami Art Museum. A aquests se sumaran altres convidats especials, directors d’institucions, biennals i altres esdeveniments internacionals, així com 250 destacats col·leccionistes –una xifra superior a edicions anteriors– que han estat convidats a visitar ARCOmadrid. Així mateix, el programa de premsa convidada organitzat en col·laboració amb Turespaña, en el qual participaran al voltant de 40 periodistes internacionals, servirà per ampliar la difusió de la Fira en els mitjans de comunicació més rellevants de tothom.

Centres d’Art i museus s’uneixen a ARCOmadrid convertint una vegada més a la capital espanyola en l’epicentre artístic internacional durant el mes de febrer, amb la concentració d’un gran nombre d’exposicions que, de forma paral·lela a la Fira, podran visitar-se a Madrid. Els museus i centres d’art de la ciutat oferiran en aquest mes el millor de les seves programacions expositives. Entre elles, tres importants mostres de col·leccions privades com la Col·lecció Cisneros, en el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia; la Col·lecció Cranford, en la Fundació Banc Santander, i la Col·lecció de la Casa d’Alba, en CentroCentro. A això s’uneixen nous espais expositius com el de la Fundació Telefònica o les exposicions monogràfiques de Cristina Iglesias o Heimo Zobernig.

En aquesta edició, ARCOmadrid ha engegat algunes iniciatives noves dins l’àmbit tecnològic, amb la creació d’un mercat online i el llançament d’un espai de debat a la Xarxa. En aquest sentit, una de les grans novetats d’ARCOmadrid serà el llançament d’ARCO Collect online, una plataforma virtual de venda d’art que, amb la col·laboració de Paddle 8, posarà a partir del dia 7, i fins al 24 de febrer, una selecció de més d’1.000 obres procedents de les galeries participants en la Fira, amb un valor de fins a 5.000 euros. A més, comptarà amb un espai físic en el Pavelló 10, on s’exposarà una selecció, realitzada per la comissària Tania Pardo, de les obres disponibles a la xarxa. Aquesta iniciativa de promoció online de la venda d’art es complementa en el terreny físic amb el servei gratuït d’assessoria que ofereix ARCOmadrid, per a la iniciació de col·leccions o per a la compra d’obres d’art. El programa First Collectors, coordinat per Elisa Hernando, de la consultora Art Global, oferirà suport a tots els visitants de la Fira que necessitin assessorament en l’elecció i adquisició d’obres en ARCOmadrid.

Les capçaleres d’art online també tenen un protagonisme especial en aquesta edició. Vuit revistes digitals tenen un espai propi, entre elles bonart actualitat, www.bonart.cat per trobar-se amb els seus lectors i presentar les seves proposta editorials. A aquestes publicacions se suma la presència de 42 revistes d’art nacionals i internacionals, així com dues llibreries, Laie i Taschen, on es podrà adquirir les últimes novetats en llibres del sector artístic.

El potencial de la Fira quant a difusió i comunicació, vol ser un any més posat a la disposició d’iniciatives socials i culturals que requereixen de la suma de compromisos..En aquest sentit, la Fira acollirà per segona vegada el projecte ARCOkids, impulsat per la Fundació Petit Desig, la labor social del qual és fer realitat els desitjos de menors amb malalties cròniques o de mal pronòstic amb la finalitat de donar-los suport anímic. Els tallers d’ARCOkids –que en aquesta edició compten amb el patrocini de DKV Assegurances– es desenvoluparan en el Pavelló 10, on els nens participants podran participar en la construcció col·lectiva d’una obra d’art utilitzant materials reciclats. En cada taller podran participar un màxim de 30 nens que abonaran una inscripció solidària de 40 euros. Per cada entrada infantil es lliurarà una entrada d’adult per visitar ARCOmadrid els dies 16 o 17 de febrer. A més, un d’aquests tallers –el divendres 15 de febrer al matí– estarà destinat a persones amb discapacitat, beneficiàries de la Fundació DKV Integralia.

A les imatges, a dalt, “Last supper” de Gino Rubert a l’estand de la Galeria Senda de Barcelona. A sota, vista de l’estand de Raiña Lupa; obra de Stephan Balkentrol a l’estand de Miguel Marcos i l’estand de Max Estrella, centre d’atenció dels mitjans pels danys que ha patit l’escultura de Bernardí Roig que ja ha estat restaurada.

 




Etiquetes:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies