Banner-Camara-domestica-1280x150px_v1-cat-1

Exposicions

Plural Femení al Museu d'Art Modern

Plural Femení al Museu d\'Art Modern
El Museu d’Art Modern de Tarragona exposa el projecte Plural femení. Dones artistes a les comarques de Tarragona. Aquesta iniciativa reuneix artistes i obres de diferents registres i tècniques. Es tracta d’una sèrie d’exposicions comissariades per Antonio Salcedo (2), que acaba de publicar l’estudi que dóna títol al projecte. Amb aquesta proposta, el Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona celebra el 40è aniversari amb la reivindicació del paper de les dones artistes al territori i fent visible les produccions de desenes de dones que en total cobreixen més d’un segle d’activitat artística, que han estat considerades marginals i en conseqüència poc o gens estudiades. El plantejament s’allunya del dualisme dona/home per explorar el pluralisme de les pràctiques, les tècniques i els llenguatges emprats per les creadores de les comarques del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre. També defuig el concepte de dona total per moure’s entre les diferències d’aquests camins exploratoris diversos que representen les dones de tantes generacions. Salcedo rescata les produccions a través de l’epistemologia feminista, que atorga valor a l’experiència de les dones i en reivindica la producció de coneixement com a subjectes. No parteix, doncs, de l’experiència femenina com a concepte preexistent, sinó que, com la consciència, la interpreta en la línia de Donna Haraway, com una construcció intencional, un artefacte de primer ordre que alhora pot ser també reconstruïda, recordada o rearticulada; però no pas com a recurs per a una nova narrativa tancada, sinó com una manera subtil i delicada per construir connexions i afinitats (3).  Amb això, Salcedo ens ofereix l’espai per visionar i per pensar les produccions d’aquestes dones artistes i desplegar tot un seguit de relacions (amb les produccions coetànies, amb el paisatge, amb el mateix rol de dona i d’artista o amb els espectadors del nostre temps, entre d’altres). Aquesta mirada sobre les aportacions en femení ja ha portat al museu les obres de la pintora Magda Folch (Reus, 1903 –Tarragona, 1981) i en portarà d’altres, amb mostres més específiques. Des de la perspectiva generacional, s’han preparat dues mostres més amb el comissariat d’Antonio Salcedo que reivindiquen i donen valor a l’obra de dones artistes de la demarcació: Plural femení/La consolidació, sobre dones nascudes fins al 1980 (del 14 de juliol al 28 d’agost) i Plural femení/L’emergència, sobre dones nascudes a partir del 1981 (del 15 de setembre al 30 d’octubre). A la imatge, entre la disputa i la coagulació, 2002 de Glòria Cot. 1. El cartaginès Tertul·lià (ca.160-ca.220) va afirmar, referint-se a les dones: “Vosatres sou la porta del diable” (‘ianua diaboli’). El seu pensament manté la continuïtat tant amb l’antropologia grecoromana com amb l’antropologia judaica i cristiana primitiva, segons les quals les dones eren un ésser inferior a l’home (a partir d’E. Schulz-Flügel). 2. El Dr. Antonio Salcedo Miliani és professor d’història de l’art de la URV. Una de les seves principals línies d’investigació és l’art català contemporani. Per això coneix en profunditat les produccions dels artistes de les comarques del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre, que en bona part són el seu espai de recerca. 3. Haraway, D.J. Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. (Pròleg a l’edició espanyola de Jorge Arditi, Fernando García Selgas i Jackie Orr).
JP_Bonart-180x180-Online_Impremta Pages - banner-180x178

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90