20 març 2013
Exposicions Castelló

“Objectes transicionals” d’Alfred Porres a la Galeria Cànem

bonart

La Galeria Cànem del carrer Antonio Maura, 6 de Castelló presenta del 22 de març al 6 de maig Objectes transicionals d’Alfred Porres Pla.

Alfred Porres Pla (Amposta 1967) és doctor en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i director del programa l’Aula al Pati del Centre d’Art de les Terres de l’Ebre. La seva trajectòria professional es projecta en la cruïlla de ser professor, investigador i artista visual. Darrerament, ha exposat al Microwave festival, Hong Kong Film Archive i ha publicat el llibre Relacions pedagògiques al voltant de la cultura visual dels joves (Octaedro, 2012).

Objectes transicionals  són l’origen de l’expressió externa de la capacitat humana de simbolitzar. En els nens, quan el desig de la presència de la mare s’enfronta a la realitat externa de la seva absència, s’obre un espai potencial en el qual el nen recrea la realitat de la mare absent per mitjà d’un objecte (per ex. un ós de peluix) que anomenem transicional. Aquesta zona, intermèdia i transicional, la podem reconèixer també en l’experiència de les arts i la religió, en la vida imaginativa i en el treball científic creatiu.

El seu treball artístic s’inscriu de manera rotunda en aquest tipus de projectes que utilitzen com a material necessari i important del seu treball, el compromís social, els processos de construcció de la identitat, els conflictes amb l’altre, etc. I més exactament els assumptes relacionats amb les migracions, la hibridació de cultures, les comunitats afectades per la mundialització, la marginació que aquestes situacions suposen, etc. Així, els problemes a què ens enfrontem cada dia són pertinents de tractaments que poden no tenir res a veure amb la pràctica tradicional de l’art però que, malgrat tot, ofereixen un resultat equivalent: la investigació del món i la presentació de diverses maneres de mirar el món que siguin intel · ligibles i coherents.

Els processos de construcció d’identitats col·lectives (Flagscape, 2004), el paper d’aquestes en la cosificació de l’altre (De Fronteres i Pasteres, 2002), els discursos d’exclusió que sostenen (Wallcome, 2003) i les possibilitats de resistència que emergeixen ( World White Wall, 2005) en els intersticis d’una societat mediàtica, on el sentit ja no resideix en les imatges sinó en la seva circulació (Domestic / ate, 2005; Puzzle, 2005), són algunes de les preocupacions que conflueixen en el seu treball artístic , que s’articula al voltant de constants com la fragilitat (però també la perseverança) de la condició humana, la transcendència dels actes més insignificants, la confusió entre realitat i hiperrealitat i la importància de les representacions com a mediadores de la nostra comprensió del món.

Cànem ha mostrat nombrosos dels seus treballs, a més de la seva exposició individual Timeless ( 2007). i De fronteres i pasteres ( Loop’03 Barcelona), Yellow (Loop’05,) (Videoarte Venecia’05).  ArteSantander 05. Bush (ARCO-Madrid’05), Puzzle en la mostra és mou, et mou (2006). I have a dream today  (ARCO-Madrid 2009) …

A la imatge, “Cu” de Alfred Porres.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies