banner_aire_bonart_horitzontal

Exposicions

Mariaelena Roqué presenta l’univers escènic i la figura femenina a Lo Pati

Mariaelena Roqué presenta l’univers escènic i la figura femenina a Lo Pati
bonart amposta - 03/10/14
El dia 3 d’octubre s’inaugurarà a Lo Pati – Centre d’Art de les Terres de l’Ebre d’Amposta l’expo-instal·lació l’Àpat Kaníbal de Mariaelena Roqué, artista i escenògrafa catalano-veneçolana que ha estat durant anys la responsable del vestuari i escenografia del músic i compositor Carles Santos. L’exposició inclou algunes d’aquestes peces creades durant els últims 40 anys però els dóna nova vida, com per exemple els espectaculars vestits inquisidors que es van fer servir a L’adéu a Lucrecia Borja o els d’Asdrúbila. També introdueix referències a la deessa pagana veneçolana Maria Lionza i crea una nova icona, la Cranka, recuperant en part el vestuari que va idear per a les Quinquennals d’Alcanar del 2009 inspirant-se en la verge del Remei. Roqué estructura l’expo-instal·lació en tres grans espais que són alhora tres grans instal·lacions que inclouen fotografies artístiques i projeccions audiovisuals. Totes giren al voltant de la figura de la dona i la seua situació en un món tradicionalment controlat i dominat pels homes. En un d’aquests espais hi té els vestits dels Borja. “Vaig començar a idear aquesta instal·lació quan s’estava gestant la nova llei de l’avortament que per sort no ha tirat endavant”, ha explicat Roqué en la visita guiada per a mitjans que ha fet aquest matí a Lo Pati. “Em preocupa que l’individu i particularment no el deixin ser fort ni lliure”, argumenta. En un altre dels espais hi té instal·lat el cargol de fibra de vidre de més de dos metres que va crear per a l’òpera Sama-Samaruck-Suck-Suck  estrenada el 2006 a París, envoltat de canyes en un intent de representar el paisatge del Delta i on també hi apareixen escampades peces de roba interior i sabates de taló. Una instal·lació amb la qual pretén fer un paral·lelisme entre les putes de la carretera i el cargol poma. L’expo-instal·lació s’inaugurarà a les 20.30 hores amb una performance de MER amb música de El Pricto (clarinet i saxòfon alt) i Joan Gil (fotografies)i es podrà visitar fins al 15 de novembre a Lo Pati. Serà una mena d’instal·lació activa on es podran veure peces generades en cicle consecutiu, acumulant-se durant tots els anys de trajectòria professional d’aquesta artista d’immensa força plàstica, on hi trobarem objectes de desig de dramatúrgies escenificades i peces procedents de diferents èpoques que han evolucionat per esdevenir un nou objecte en un context nou. Totes elles formen un repertori amb vida pròpia, autònom del trajecte, en constant renovació de continguts i formes, associant i deglutint el passat deshabitat, per viure un nou present amb altres cossos i altres mirades. Nascuda a Veneçuela de mare madrilenya i pare català, durant la dècada dels 70 va estar treballant en arts escèniques i visuals, cinema experimental, dansa, teatre i música contemporània. A meitat dels 80 va fixar la seva residència a l’Estat espanyol, on va ser co-fundadora de la Companyia Carles Santos, amb qui va compartir 25 anys de la seva carrera, i en va ser la responsable de la concepció i realització plàstica global de les obres representades per Santos. Durant aquests anys va dissenyar els espectacles musicals escènics que es van representar en escenaris com l'Òpera de Sydney o el Hebbel-Theater de Berlín, festivals i biennals d’arreu del món. El 2006 va presentar Mariaelena Roqué desvesteix Carles Santos al Museu Tèxtil i de la Indumentària de Barcelona, i des de llavors ha compaginat les instal·lacions i exposicions en centres d’art, escoles de teatre o museus tèxtils amb l’activitat docent, les accions visuals i poètiques i la performance. La mostra es podrà visitar fins al 15 de novembre.
canal-mnactec-180-180JP_Bonart-180x180-Online_

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90