11 juliol 2018
Notícies València

L’IVAM i Belles Arts presenten una línia de treball amb exposicions conjuntes

bonart

El Museu de Belles Arts i l’IVAM han traçat una línia de treball conjunta per als propers anys que s’iniciarà amb una exposició al Museu de Belles Arts. La mostra s’ha configurat amb al voltant de 70 obres de la col·lecció d’ambdós museus que es disposaran a la planta baixa del centre de Belles Arts. La primera mostra obrirà del 4 d’octubre al 13 de gener de 2019 a el Museu de BBAA.

Un total de 34 obres de 24 artistes d’art modern i contemporani de la col·lecció de l’IVAM compartiran espai amb obres de 36 creadors de la col·lecció permanent del Museu de Belles Arts, datades entre els segles XIV i XX. L’exposició, titulada Teníem tot al nostre favor, es podrà visitar entre el 4 d’octubre i el 13 de gener de 2019 a centre de Belles Arts.

A través d’aquesta exposició, es generarà un diàleg entre els diferents moviments artístics i es mostrarà com les creacions dels segles XX i XXI recuperen una i altra vegada els gèneres clàssics de l’art a través de la natura morta, el retrat i el paisatge.

L’exposició s’inicia amb la maqueta del projecte a gran escala, Bottle of Notes, 1989-1990 de Claes Oldenburg & Coosje Van Bruggen, que s’ubicarà al vestíbul del Museu. Una cita dels diaris de viatges del Capità Cook forjada en alumini dóna forma a l’ampolla.

Amb aquesta ampolla comença el diàleg, així com el relat al voltant de la recuperació dels clàssics de la pintura a través de l’art modern i contemporani. Moltes de les peces recorden retaules o díptics, que representen alguns dels formats clàssics.

El text complet del diari del primer viatge de Cook en 1769 a l’oceà Pacífic deia: “Teníem al nostre favor tot el que poguéssim desitjar per observar el paisatge complet del planeta Venus des de l’òrbita del sol.” A partir d’ell explica que el seu objectiu era observar el trànsit del planeta Venus a través del sol i cercar evidència de la Terra Australis Incognita.

Aquesta peça, que és la maqueta del projecte a gran escala instal·lat a Middlesbrough, Regne Unit, és la icona dels antics viatges per mar i constitueix el fil conductor de l’exposició encarnant la metàfora del viatge de la col·lecció de l’IVAM al Museu de Belles Arts. L’obra es relaciona amb les peces marines exposades al centre de Belles Arts: Vaixell fantasma de Muñoz Degrain, Sense Rumb, de Ferrer Calatayud i A la Deriva de Salvador Abril.

Oldenburg està considerat un dels precursors de l’art Pop que es va desenvolupar a Nova York, paral·lelament al seu sorgiment al Regne Unit a mitjans dels anys 1950. En aquesta exposició es trobaran peces d’artistes destacats de la col·lecció de l’IVAM com Pablo Picasso, André Dérain, Markus Lüpertz o James Rosenquist, a més de les d’altres 20 grans creadors de projecció internacional.

Un exemple d’aquest diàleg és el que entaularà l’obra Nails, de James Rosenquist l’IVAM amb el quadre Sant Francesc d’Assís abraçant al crucificat del valencià Francesc Ribalta i propietat de la col·lecció del Museu de Belles arts. S’establirà així un paral·lelisme entre una obra de 1620 i una altra de 1973, amb un llenguatge molt diferent i menys explícit.

A la sala de retaules es relaciona l’ús del daurat i el concepte de retaule amb les obres en format de políptic de Carmen Calvo, Ana Peters, Equip Crònica i Robert Rauschenberg. En el cas de l’Equip Crònica, la seva obra Pamflet incideix en el caràcter narratiu de la pintura flamenca, ja que relata l’art de les avantguardes.

La relació amb el paisatge s’ha tractat a través de les obres de Dieter Roth i Gerhard Richter, situades a l’àrea de pintura flamenca i italiana. En elles es mostra la incorporació del paisatge en la pintura occidental i el tenebrisme en la pintura barroca valenciana. Són les peces d’Equip Realitat, com La Nit o l’escultura de Miquel Navarro, les que mostraran la connexió entre els moviments clàssics i els moderns i contemporanis.

El director de l’IVAM, José Miguel G. Cortés ha assegurat que aquest viatge i intercanvi d’estils, gèneres i missatges permetrà aprofundir millor en el sentit i significat de les obres d’ambdós centres i constituirà la primera de les actuacions conjuntes entre els dos museus que es prolongarà al llarg de 2019.

Per la seva banda, el director del Museu de Belles Arts, José Ignacio Casar, ha assenyalat que les dues exposicions són possibles gràcies a les esplèndides col·leccions d’ambdós centres i permetran, més enllà de la permanència dels formats i de les tècniques, explicar línies de continuïtat en els processos de producció artística.

Noms de grans artistes com Antonio Muñoz Degrain, Salvador Abril, Joan de Joanes, El Bosco o Francesc Ribalta formaran part d’aquesta mostra, que a més de conformar una diàleg, compondrà una retrospectiva a la història de l’art i la seva evolució en paral·lel als avenços de la societat i la realitat i context de cada època.

A la imatge, Antonio Muñoz Degrain, “Buque fantasma”.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies