24 juliol 2017
Exposicions Barcelona

La història del s. XX segons les portades dels vinils, a Foto Colectania

bonart

Quatre homes creuant el pas de vianants, un monjo budista envoltat de flames, un bebè capbussant-se a l’aigua perseguint un bitllet d’un dòlar, uns texans estrets amb cremallera, una serigrafia d’un plàtan groc, un home cremant donant la ma a un altre home – totes aquestes imatges han deixat una impressió profunda sobre generacions senceres d’aficionats a la música. Què seria d’un àlbum sense la seva portada? Res més que un disc de vinil negre intercanviable i sense nom.

La Fundació Foto Colectania presenta l’exposició Total records. Vinils i fotografia que, amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell, mostra una selecció de portades dels vinils de música més emblemàtics de tots els temps, resultat de la col·laboració entre destacats fotògrafs i artistes. Foto Colectania, després del seu pas per Arlés, Zurich i Berlín, acull per primera vegada la mostra a Espanya que es podrà veure a partir del 22 de novembre. La producció de l’exposició va a càrrec del festival Les Rencontres de la Photographie d’Arlés, i està comissariada per Antoine de Beaupré, Serge Vincendet i Sam Stourdzé, amb la complicitat de Jacques Denis.

La historia musical i fotogràfica del segle XX es recull en aquestes sorprenents col·laboracions sorgides entre artistes com Robert Frank i Rolling Stones, Bernd & Hilla Becher i Kraftwerk, Weegee i George Michael, Helmut Newton i INXS, Herb Ritts i Madonna, Annie Leibovitz i Cindy Lauper, Nobuyoshi Araki i Björk, Jeff Wall i Iggy Pop, Anton Corbijn i U2, William Klein i Serge Gainsbourg, Jean-Paul Goude i Grace Jones, Irving Penn i Miles Davis, Ryan McGinley i Sigur Ros. Artistes visuals com Andy Warhol, Robert Rauschenberg i Dieter Roth, també han deixat la seva petjada en el vinil, utilitzant la portada de l’àlbum com l’espai per a l’experimentació amb diverses tècniques fotogràfiques i practiques artístiques.

L’exposició es divideix en diferents seccions temàtiques que exploren diferents aspectes d’aquesta forma d’art única i mostra també com moltes portades d’àlbums no varen ser encarregades, sinó el resultat d’una recerca per part dels propis músics amb la finalitat de trobar les imatges més idònies per il·lustrar els seus treballs. A vegades, les imatges escollides pels artistes varen provocar escàndols i posteriors titulars al ser censurades. D’altre banda, les portades dels àlbums també han servit de plataforma per reivindicacions polítiques, utilitzant-se com a instruments de propaganda. Finalment, en gèneres musicals com en el jazz, les portades dels vinils sovint han estat dissenyades, no tant per ressaltar als artistes individualment sinó com per millorar l’atractiu d’un segell discogràfic o d’una sèrie llençada.

L’art de les portades de discos ha estat sempre un element clau en la iconografia del vinil musical. El que potser no és tan conegut, és com els fotògrafs han contribuït a la realització d’aquesta iconografia visual. TOTAL RECORDS ens explica la història de com aquests dos mons s’han interconnectat. L’exposició es podrà veure fins a l’11 de març de 2018.

A la imatge, vinil de Boz Scaggs, Middle Man, Columbia FC 36106, EUA, 1980 amb fotografia de Guy Bourdin.

Etiquetes: · · · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies