1 març 2012
Exposicions Lleida

La destrucció de l’ecosistema marí a la Galeria Montoriol de la mà d’Aleydis Rispa

bonart

Amb el títol de Frozen Fishfood Aleydis Rispa (Sort, 1962) presenta a la Galeria Esther Montoriol de Barcelona del 8 de març fins a finals d’abril sis treballs que malgrat ser d’èpoques diferents giren al voltant d’un mateix tema: la destrucció del fràgil ecosistema marí. Des de la pesca intensiva, l’abocament de tot tipus de residus i plàstics, el vessament de carburants i petroli, la mineria marina, l’augment de la temperatura de l’aigua, … fins a la catàstrofe nuclear de Fukushima que va provocar la més gran contaminació radioactiva marina de la història amb conseqüències irreversibles, les activitats humanes tenen un indiscutible impacte negatiu sobre la biodiversitat oceànica: n’alterent l’equilibri i n’amenacen la supervivència.

Frozen fishfood és menjar congelat per a peixos d’aquari.  És el mateix que mengen els peixos que viuen lliures als mars, rius i llacs de la terra: krill, artèmia, mysis, larves de mosquit blanques, vermelles o negres … Els primers Frozen fishfood, de 2001, semblen paper pintat, estampat amb motius animals.  Els de 2002 estan més a prop dels bestiaris medievals amb els seus dracs imaginaris i altres espècies inexistents.  Els de 2003 (Caos) semblen més aviat monstres units per atacar. Frozen fishfood parla, metafòricament, de nosaltres els humans: ens creiem lliures però és una mera il.lusió… en realitat estem tan atrapats com els peixos a l’aquari i mengem també congelats si no coses encara pitjors.

Totes les imatges de l’exposició són fotogrames. El fotograma va interessar l’Aleydis perquè és un procés tècnic directe i simplificat. No cal càmera fotogràfica per obtenir les imatges sinó que aquestes sorgeixen pel simple dipòsit d’un objecte opac o translúcid damunt d’un paper sensible exposat a la llum.  Els objectes fotogramats deixen la seva empremta directament sobre l’emulsió fotosensible, paper o pel.lícula. Es tracta doncs de la mínima expressió de la fotografia, n’és  l’essència.

Una altra característica del fotograma és que  al no utilitzar la perspectiva geomètrica lineal renaixentista l’espai queda reduït a un únic pla. Això no obstant, la profunditat espacial o millor dit la sensació de profunditat no desapareix  i permet obtenir imatges molt més abstractes.

A la foto, Abissal 9.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies