29 maig 2017
Exposicions Barcelona

Joan Morey dona una lliçó d’anatomia a l’Arts Santa Mònica

bonart

Arts Santa Mònica, La Rambla 7 de Barcelona, presenta del 27 maig al 13 juliol 2017 l’últim projecte audiovisual de Joan Morey, Cos Social [Lliçó d’anatomia], guanyador de la 3a Edició del Premi de Videocreació d’Arts Santa Mònica, la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya (Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya) i LOOP Barcelona. Amb la col·laboració específica de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya i el suport de IDEP Barcelona i el centre de producció i recerca d’arts visuals Hangar.

Cos Social [Lliçó d’anatomia] és una producció audiovisual que examina la construcció social del cos en la cultura contemporània occidental i el seu desencadenant en l’àmbit de la performance. El punt de partida del projecte és la representació de les lliçons d’anatomia en la pintura del Renaixement i el Barroc i la seva performativitat. Des d’una revisió dels enfocaments teòrics de la sociologia del cos, el projecte planteja la recreació d’una lliçó anatòmica en la qual es contraposen dos elements principals: el cos actual (del performer) i un escenari històric (l’antic amfiteatre anatòmic de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya).

Cos Social [Lliçó d’anatomia] arrenca del cos i la seva immanència i situa la figura humana al centre de l’escena. Amb la mirada posada en l’individu com a instrument social, el projecte s’interessa per l’objectualitat del cos i el lloc que ocupa en el món; així mateix, suggereix els efectes del poder sobre el subjecte i els afectes com a efectes del llenguatge sobre el cos.

Cos Social [Lliçó d’anatomia] s’estableix com un gran dispositiu tridimensional que es replega en si mateix i en què la càmera es converteix en un personatge plural que substitueix el públic. Arran d’això, actor i espectador romanen supeditats a la mateixa experiència, condicionada pel mitjà audiovisual i arrelada en la performance. L’escenificació d’una al·legòrica lliçó d’anatomia mostra un personatge principal sense cap activitat (un cos nu emprat com a matèria, buidat de contingut, despolititzat) sobre el qual “actuen” diversos personatges secundaris (que reconeixen minuciosament les seves formes, estructura i morfologia).

Entre els personatges que componen l’escena es troba un segon personatge principal: la càmera. La càmera aCos Social [Lliçó d’anatomia] és subjectiva i dinàmica, visible i invisible, càmera-ull o càmera-màquina, i es presenta amb operador o robotitzada, descartant la frontalitat de la pintura (de la que parteix el projecte) en col·locar-se en altres punts de vista, per sobre de l’escena o recorrent el seu interior.

Aquesta coproducció s’ensenyarà al diversos Centres de la Xarxa en formats expositius diferents i la realització d’activitats d’acompanyament específiques durant el transcurs del proper any 2018.

A la imatge, fotograma de “Cos Social [Lliçó d’anatomia]” de Joan Morey.

Etiquetes: · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies