19 juny 2013
Notícies Montserrat

Els relleus “Ariadna” i “Hermes” de Subirachs ja llueixen a Montserrat

bonart

Els relleus esculpits per Josep M. Subirachs l’any 1985, i que es podien veure fins fa prop de tres anys a l’atri de l’antic edifici del Banc Sabadell al Passeig de Gràcia de Barcelona, han estat donats per aquesta entitat bancària, que n’era la propietària, al Monestir de Montserrat, a través de la Fundació Abadia de Montserrat 2025. Aquestes obres, que pertanyen al conjunt més característic de l’univers temàtic de Subirachs, porten per títol Ariadna i Hermes, per mitjà de les quals l’artista explica el seu concepte de l’home. Els relleus han estat ubicats al peu de la torre abacial del Monestir de Montserrat, en un lloc molt transitat pels pelegrins i visitants del Santuari.

Amb aquests dos relleus que ha donat el Banc Sabadell, l’obra de Josep M. Subirachs cobra més presència a Montserrat. En el decurs de la seva vida, l’artista barceloní ha realitzat diversos treballs per al Monestir benedictí. La primera va ser la Creu de Sant Miquel (1962), seguida de l’efígie de Sant Domènec de Guzmán (1970), el Monument a Ramon Llull (1976), la Capella del Santíssim de la Basílica de Santa Maria (1977), l’estàtua de Sant Jordi (1986) i la imatge de Nostra Senyora de Montserrat (2001), situada a la secció Nigra sum del Museu de Montserrat.

El relleu Ariadna, situat a l’esquerra, és de pedra de travertí i fa 2,25 x 2,10 metres; compta amb un element central, característic de moltes de les obres de Subirachs: el laberint, que simbolitza la solitud de l’home. A primer pla, destaca la figura d’Ariadna, que s’uneix a Teseu per mitjà del fil. Aquesta figura, personificació de l’amor, produeix per un efecte de trompe-l’oeil la impressió que ens segueix i ens acompanya; el fil amb la seva línia en diagonal serveix, a part del seu significat, per crear profunditat al paisatge. En l’horitzó neix el Sol, símbol de la llibertat, i uns elements arquitectònics marquen el pas de la història.

El de la dreta, que correspon al d’Hermes, del mateix material i mides que l’anterior, està presidit per una figura femenina modulada que simbolitza la proporció, l’harmonia i, per extensió, l’art. Es contraposa a la mort de la mateixa manera que, en el primer relleu, la solitud -l’altra de les grans adversitats de l’home- és vençuda gràcies a l’amor. En el fons d’aquest segon relleu hi ha una torre de les aigües -concretament la torre del Poblenou, barri barceloní on va néixer Subirachs-, simbolitzant l’enginy de l’home per dominar la natura. L’arc de sant Martí és Iris que, juntament amb les dues serps entrellaçades, simbolitza la comunicació, l’enllaç entre els humans i els déus per reforçar el valor metafísic de l’art. Aquestes dues serps que s’uneixen prop d’un encreuament de camins, origen del caduceu d’Hermes, donen a la composició un element torbador, misteriós i hermètic, i són les veritables protagonistes de l’escena.

A la imatge, a dalt, els relleus. A sota, el president del Banc Sabadell, Josep Oliu i el P. Abat Josep M. Soler signant el document a la Sala Gassó.

 


Etiquetes: · · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies