BONART_1280x150

Exposicions

"El tresor ocult: la creu de Sant Joan de les Abadesses" al MEV

\
bonart vic - 30/01/18
El Museu Episcopal de Vic (MEV) presenta en l'exposició «El tresor ocult: La creu de Sant Joan de les Abadesses» les importants troballes localitzades en el procés de conservació-restauració d'aquesta obra de l'orfebreria gòtica catalana. Aquesta complexa operació va permetre trobar a l'interior, relíquies guardades en petits farcells i dos pergamins. Aquesta nova exposició temporal vol visualitzar el treball de conservació, recerca, exhibició i divulgació del patrimoni que ha fet el MEV en els seus 125 anys . L'exposició es podrà visitar fins al 25 de febrer . Les relíquies es van trobar en un reconditori (cavitat que conté relíquies) dels dos medallons del braç vertical i estaven embolcallades en farcellets de teixit. Les relíquies, embolcallades amb farcells, contenien petits fragments de matèries orgàniques i inorgàniques (estelles de fusta, restes òssies, pell, terra...). Les relíquies del reconditori inferior estaven embolcallades amb tela de seda preciosa de colors vermell, verd i groc, decorada amb aus, l'arbre de la vida i franges geomètriques. En el reconditori superior hi havia un farcellet més senzill fet amb tafetà de color blanc i sense cap altra decoració que també contenia relíquies i dos pergamins. Els pergamins aporten informacions molt rellevants. Un pergamí acredita la presència de relíquies de la Vera Creu. Segons els especialistes la seva escriptura pot datar-se del segle XI. Per aquesta datació es creu que el pergamí i les relíquies puguin procedir d'una anterior creu reliquiari que posseïa el monestir. L'altre pergamí està escrit a les dues cares i parlar de dues intervencions sobre l'obra: una reparació de la creu de l'any 1508 i una neteja de la creu i un reconeixement de les relíquies de 1633. Aquestes importants troballes que ajuden a la comprensió del simbolisme que tenia aquesta creu en aquest important monestir de canonges i a entendre la seva funció: A més de ser una creu processional era també una creu-reliquiari, una tipologia ben coneguda a l'Europa altmedieval. El procés de conservació i restauració es va iniciar després que es detectés una alteració química. Un estudi amb la participació del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya i Universitat Politècnica de Catalunya va determinar que la causa era una alteració del coure present en l'aliatge. També es va detectar altres problemàtiques al suport de la fusta. Els treballs van consistir a estabilitzar la creu per corregir els problemes detectats. La creu de Sant Joan va ser realitzada per un taller d'orfebreria gironí en algun moment de la primera meitat del segle XIV. Feta de làmines d'argent daurat damunt una ànima de fusta, té una forma molt característica: uns braços amb extrems eixamplats i compta amb cinc medallons circulars. Al centre d'aquests medallons hi ha 10 plaques d'esmalt transparent (cinc a l'anvers i cinc al revers) que la doten d'una decoració significativa des del punt de vista iconogràfic. Els excepcionals esmalts transparents destaquen per la seva bellesa i qualitat i són fets a baixa talla, una tècnica nascuda a Siena que ràpidament s'estén pels grans centres artístics de l'Europa gòtica. L'exposició, on es podrà veure la creu i les darreres troballes i tota la informació sobre el procés de conservació-restauració, contextualitza aquesta obra i el monestir de Sant Joan de les Abadesses en la Catalunya medieval i en altres aspectes com l'orfebreria i els materials i tècniques utilitzats en l'obra. En aquest sentit, un conveni amb l'Escola La Llotja de Barcelona ha permès reproduir com s'aplicava la tècnica de l'esmalt a l'Edat Mitjana. Aquesta recreació es pot veure en un dels vídeos de l'exposició. Paral·lelament a l'exposició hi haurà algunes activitats complementàries com conferències, un col·loqui i visites comentades. «El tresor ocult: La creu de Sant Joan de les Abadesses» visualitza quina és la missió i la funció dels museus en la societat. Des de la detecció de les alteracions fins al retorn a la vitrina, al voltant de la creu de Sant Joan s'han realitzat diferents processos que exemplifiquen quines són les tres funcions bàsiques dels museus: conservar, investigar i difondre.
GC_Banner_TotArreu_Bonart_180x180Eude, generic

Et poden
Interessar
...

banner_aire_bonart_horitzontal