17 febrer 2014
Notícies Madrid

El Museu Reina Sofia dedica un cicle de cinema al director Aki Kaurismäki

bonart

El 21 de febrer arrenca en el Museu Reina Sofia el cicle de projeccions dedicat al director de cinema Aki Kaurismäki (Finlàndia, 1957), coincidint amb la Fira d’Art Contemporani ARCO, on Finlàndia és el país convidat d’aquesta edició. El programa està organitzat en vuit sessions, juntament amb una lliçó magistral inaugural i una projecció final de dues pel·lícules seleccionades pel propi director. En cadascun de les passades es podrà veure un llargmetratge i un curtmetratge, dels quals varis han estat recuperats recentment i seran estrenats en pantalla gran. A més, cada sessió porta per títol el nom d’una cançó popular empleada en la filmografia del realitzador finlandès. 

Les pel·lícules del realitzador finlandès transformen el relat sobre les condicions de vida de la classe treballadora en una complexa xarxa de referències que transcendeix el realisme i proposen un llenguatge propi basat en la història del cinema (Bresson, Buñuel, Ozu, entre uns altres). Entre la utopia i la tragèdia, l’humor i la distància, el cinema de Kaurismäki (com enuncia el títol del cicle) inventa un espai de resistència en la tragèdia, sent una de les veus més singulars contra les transformacions neoliberals que van ocórrer a Finlàndia durant la dècada de 1980, com demostra la seva Trilogia Obrera integrada per Ombres en el paradís (1986), Ariel (1988) i La noia de la fàbrica de llumins (1990), totes incloses en aquest programa.

Les pel·lícules que anem a poder veure durant aquest cicle corresponen als anys primerencs de la seva producció, que van de 1983 fins a 1996. Kaurismäki va començar a fer-se un buit en el panorama internacional amb títols com Calamari Union (1985), Hamlet va de negocis (1987) o Ariel (1988). El seu reconeixement definitiu va arribar en 2002 amb Un home sense passat, cinta que va estar nominada a l’Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa, va aconseguir els premis a la millor actriu i el Gran Premi del Jurado en el Festival de cinema de Cannes de 2002 i es va fer amb el Premi FIPRESCI a millor pel·lícula europea en el Festival de cinema de Sant Sebastià d’aquest mateix any.

A la imatge, Aki Kaurismäki. Dogs have no hell. Pel·lícula, 2002 

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies