15 abril 2018
Exposicions Barcelona

El Museu Marítim obre al públic les tasques de restauració de les embarcacions històriques

bonart

El Museu Marítim de Barcelona ha reobert al públic la totalitat de les naus de les Drassanes, on des d’aquesta setmana s’hi ha ubicat un espai de restauració de la Unitat de Conservació Preventiva i Restauració de l’MMB que duu a terme la recuperació de les embarcacions custodiades pel Museu. El taller de restauració, a la vista pel públic visitant, està treballant en la recuperació, conservació i museïtzació de la barca Sorres X, trobada a Castelldefels durant les obres de construcció del Canal Olímpic i que data de la segona meitat del segle XIV, del model a escala Fragata Barcelona, datat entorn a la segona meitat del segle XIX, i el condicionament del llagut Jean et Marie, construït a Banyuls al 1906. Els visitants del Museu poden seguir en directe el dia a dia l’evolució de la restauració d’aquestes singulars peces. A l’espai també s’hi exposa novament una desena de barques en el marc de la Mostra d’embarcacions integrada per vaixells petits procedents de la col·lecció del Museu.

Les tres embarcacions que s’estan restaurant actualment a l’MMB permeten mostrar al públic visitant la diversitat d’intervencions en l’àmbit de la restauració d’embarcacions de les col·leccions del Museu: arqueològica (Sorres X), restauració de maquetes (Fragata Barcelona) i condicionament (Jean et Marie).

La barca Sorres X és una petita embarcació de cabotatge de la segona meitat del segle XIV localitzada a la desembocadura del riu Llobregat durant les obres de construcció del Canal Olímpic de Castelldefels, al Baix Llobregat. Estava enterrada sobre una capa freàtica, fet que va afavorir la conservació de la fusta, al restar amarada i protegida per una capa de sorra d’uns 2 metres. Es tracta d’una barca de 10 metres d’eslora amb un pal de vela llatina i fins a sis rems per banda, probablement destinada al transport de conserva de peix, segons indica la tipologia dels recipients ceràmics localitzats durant l’excavació arqueològica. Des del 2011 que està custodiada al Museu Marítim de Barcelona. Des del 2015 està essent objecte de treballs de conservació i consolidació necessaris per a la seva museïtzació.

El model de la Fragata Barcelona reprodueix una fragata de tres pals amb l’aparell complet. Procedeix de l’Escola de Nàutica de Barcelona, fundada el 1769. Malgrat que tradicionalment és conegut amb el nom de “Barcelona”, de fet no es pot identificar amb cap vaixell real i té una història poc coneguda. La seva construcció se situa entorn a la segona meitat del segle XIX, però no se’n coneix l’autoria, ja que no es conserva cap documentació. Les veles i la bandera espanyola són originals del model i estan en procés de restauració. Les dimensions del model són 7,275 m. d’eslora màxima (amb bauprès i botavara), 5,390 m. d’altura màxima, 1,320 m. de mànega, i una amplada màxima de 2,225 metres.

La barca Jean et Marie és un llagut procedent de la costa del Rosselló (Catalunya nord), on aquest tipus d’embarcacions reben el nom de “barques catalanes”. Va ser construïda pel mestre d’aixa Bonafós a Banyuls l’any 1906, i emprada en la pesca al bou i amb palangre. Va arribar al Museu Marítim de Barcelona l’any 1987, procedent de les platges de Cotlliure. L’equip de restauració del Museu estan duent a terme treballs d’acondicionament per resoldre deteriorament i garantir la conservació de la nau.

L’espai s’ha integrat novament a la Mostra d’embarcacions que presenta vaixells procedents de la col·lecció del Museu. Entre les embarcacions destaquen la palangrera Madrona (Badalona, 1924), la Vinta (donada l’any 1944 i procedent de les Filipines), un bot dinghy (Vilassar de Mar, 1972), el canot de passeig, el caiuc Pamue (donat l’any 1948 i procedent del Golf de Guinea), el caro d’art Papet (Blanes, 1907), un Caiuc (donat l’any 1963 i procedent de Guinea Equatorial), o l’snipe Toñete, entre d’altres.

La conservació i restauració del patrimoni marítim és un dels eixos fonamentals del Museu Marítim de Barcelona, i es duu a terme a través d’un taller de restauració professional i dotat dels millors equipaments, per tal de garantir la preservació del llegat històric i artístic vinculat amb l’activitat marítima.

Etiquetes:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies