25 abril 2014
Exposicions Barcelona

El MEAM presenta “Escultures Figuratives” de l’escultor Richard MacDonald

bonart

El MEAM i el Certamen Internacional de Dansa Ciutat de Barcelona han presentat l’exposició The First Twenty-Five (Escultures Figuratives) de Richard MacDonald, màxim exponent internacional de l’escultura figurativa. MacDonald, únic artista autoritzat a utilitzar els acròbates del Cirque du Soleil i molt vinculat al Royal Ballet de Londres, exposa per primer cop a l’estat. La mostra es podrà veure del 25 d’abril al 15 de juny al Museu Europeu d’Art Modern de Barcelona. Aquesta mostra antològica, que repassarà els seus 25 anys de carrera i podrà veure’s en la primera planta i al pati del MEAM del 25 d’abril al 15 de juny de 2014, inclou un ampli recorregut per l’obra d’aquest mestre, considerat un referent de l’escultura figurativa a nivell internacional.

Partint de la premissa que la bellesa de la forma humana en moviment té un significat universal, MacDonald advoca per una revisió de la idea de l’art com a transport de la veritat emocional. Profund i rigorós en el seu estudi de cada tema, l’artista es basa en una experiència directa i en l’observació de models en viu. El reconeixement a la seva obra, exposada de manera permanent a l’Hotel Bellaggio de Las Vegas, s’estén des d’Àsia fins a Europa.

Els ballarins i acròbates desenvolupen segons MacDonald una forma d’art “de l’instant”, radicalment oposat al caràcter perdurable de l’escultura, que fascina a l’artista. No obstant això, per a ell “l’escultura figurativa i la dansa són arts tan antigues com la pròpia humanitat, i existeix una afinitat natural entre la visió d’ambdues disciplines. La dansa és una expressió vital universal de l’alegria humana present en totes les cultures”.

Partint d’aquesta inspiració, l’escultor porta 25 anys retratant ballarins i mims de tot el món, entre ells els artistes del Cirque du Soleil. MacDonald és l’únic artista autoritzat per la troupe per colar-se en el seu backstage, al qual té un accés il·limitat i sense precedents en la història d’aquesta famosa companyia. També el Royal Ballet de Londres, primera companyia de ballet del Regne Unit, és una font d’inspiració per a l’escultor. Actualment treballa en el projecte d’una nova font situada davant de la residència White Lodge, seu actual de l’escola del Royal Ballet, en la qual es formen ballarins d’entre 11 i 16 anys. Estarà situada al Parc Richmond, on MacDonald també té un estudi. La Família Real Britànica ha agraït a l’escultor la seva contribució al projecte en una recent recepció oficial al Palau de Buckingham.

Un mestre de l’escultura en temps real?El seu mètode de treball es basa en l’escultura en temps real i retrata artistes que es mouen en un escenari aixecat en el centre del seu estudi. Ell circula al seu al voltant observant cadascun dels matisos de la seva anatomia en moviment. La posició escultural final és la síntesi de molts moments, plasmada primer en argila i posteriorment en bronze.

L’ampli treball d’aquest escultor no només inclou escultures de ballarins. En el seu taller ha plasmat la humanitat en un sentit físic i no merament atlètic, des de les formes de nens i ancians fins a les corbes de la dona en les diferents etapes de l’embaràs. Les seves obres homenatgen la “bellesa, el moviment i el caràcter intern de l’ànima humana”, diu l’artista, un autèntic mestre d’aquest llenguatge visual.

Els primers 25 anys de la carrera de Richard MacDonald?Richard MacDonald va començar la seva carrera com a il·lustrador, amb l’escultura com un hobby més. Es va graduar en el Centre Superior de Disseny d’Art de Pasadena (Califòrnia) i va treballar per a gegants com American Express, AT & T, Coca-Cola i Anheuser-Busch. El 1983 es va decidir a fer de l’escultura la seva professió a temps complet.

Entre els seus assoliments més grans hi ha la monumental escultura de Stephen F. Austin a la Universitat de Texas o l’escultura de bronze El Flair per a la Georgia International Plaza d’Atlanta, instal·lada durant els Jocs Olímpics de 1996 i que encara segueix dreta. A Pebble Beach (Califòrnia) es troba Momentum, una escultura de bronze creada pel centenari del torneig US Open de Golf. El seu treball ha estat exposat a tot el món, destacant la Corcoran Gallery of Art de Washington DC o el Museu de Boston a Chesterwood. Personalitats com Luciano Pavarotti, el fundador del Cirque du Soleil, Guy Laliberte, escriptors com Dean Koontz i Tony Robbins o polítics com Bill Clinton han adquirit obres seves.

Al llarg de la seva carrera, Richard MacDonald ha centrat els seus esforços solidaris en la promoció de l’educació artística infantil, a través d’organitzacions internacionals i grups comunitaris locals. També ha brindat el seu suport a nous valors de la dansa i l’escultura, mitjançant una beca per a joves ballarins de la Royal Ballet School de Londres i amb programes de residències per a escultors en el seu estudi en Monterrey.

A la imatge, “Nureyev” de Richard MacDonald.

Etiquetes: · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies