banner_aire_bonart_horitzontal

Reportatges

Biennal Dak'Art: la força de l'art africà

Biennal Dak\'Art: la força de l\'art africà
Sorella Acosta sitges - 17/08/14
L’onzena edició de la Biennal de l’art contemporani africà, Dak’Art, va obrir les seves portes del 9 de maig al 8 de juny passat amb desenes d’exposicions, performances, taules rodones i homenatges. Aquesta fira, creada el 1989 pel govern senegalès, és ara el lloc internacional per a la promoció de l’art contemporani panafricà i la plataforma de visibilitat de l’art i dels artistes africans i de la diàspora africana davant els curadors, els crítics d’art, els museus i fundacions, les galeries i els col·leccionistes. Produir el comú va ser el lema d’aquesta edició. La francocamerunesa Elise Atangana, l’algerià Abdelkader Damani i el nigerià Smooth Ugochukwe Nzewi, comissaris de la biennal, van seleccionar per al Dak’Art In un total de 61 artistes per a l’exposició internacional, autèntic cor de la biennal, en la qual cap havia participat amb anterioritat. Segons els comissaris, la idea és “unir l’estètica i la política”, presentar les noves formes de creació usades pels artistes contemporanis per desenvolupar un pensament crític sobre l’art i sobre el procés de creació artística com una vocació pública i d’esperit col·lectiu. Dak’Art 2014 ha volgut retre homenatge a tres grans creadors senegalesos, el pintor Mamadou Diakhaté, l’escultor Moustapha Dimé i el polifacètic Mbaye Diop. El premi Léopold Sedar Senghor, el més important, va anar a parar a les mans del pintor i arquitecte algerià Driss Ouadahi i de l’artista multimèdia, dissenyador de mobles, escultor i muralista nigerià Olu Amoda. En bona mesura, tots dos representen aquesta Àfrica que ja no necessita justificar-se a si mateixa i que trenca tots els estereotips, que és present al món no com una excepció exòtica o desconnectada, sinó de ple dret. També sota el paraigua de la biennal, Dakar va ser el marc de nombrosos seminaris, trobades i taules rodones en què es van tractar, entre d’altres, assumptes dels oficis de l’art, de l’escultura africana i l’art verd, art amb material reciclat, naturalesa barrejada amb creació. Però la cara més interessant i popular de la biennal, la més del carrer, es mostra en el Dak’Art Off, on més de 600 artistes de tot el continent africà repartits en 270 espais de Dakar i de Saint Louis presenten tot tipus d’experiències artístiques en galeries, hotels, llibreries i restaurants. Ès impossible passejar per la ciutat i no ensopegar amb les banderoles celestes de l’Off, que anuncien una exposició o un esdeveniment; ningú no es pot escapar d’aquest frenesí que mostra que l’Àfrica és viva i crea, sense complexos i sense miraments, amb les seves diferències i les seves peculiaritats. Segons alguns col·leccionistes europeus i americans presents a Dakar, l’art contemporani africà es convertirà en la nova tendència del segle XXI. Per a la seva programació 2014/2015, la galeria Out of Africa de Sitges (Barcelona) va seleccionar alguns artistes del Dak’Art In i també de l’Off, entre els quals hi ha els pintors Tchif (Benín), Gopal Dagnogo (Costa d’Ivori), Mimouni El-Hassouine (Marroc) i Nidhal Chamekh (Tunísia) i l’escultor Ndary (el Senegal), amb els quals la galeria està preparant activament les exposicions de la tardor/hivern 2014 i de la primavera/estiu 2015. A la imatge, detall de Fin de régne de Gopal Dagnogo. (*) Directora de la galeria Out of Àfrica de Sitges.
JP_Bonart-180x180-Online_La-Galeria-201602-recurs

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88