24 març 2013
Fires Maastricht

Avui finalitza a Maastrich la TEFAF (The European Fini Art Fair)

maria blanco conde

Una de les fires d’art i antiguitats més prestigiosa del món, TEFAF finalitza avui 24 de març. 260 expositors d’arreu del món es donen cita en aquesta petita ciutat holandesa que es bolca a donar cabuda, en amb prou feines dues setmanes que dura la mostra a un públic fonamentalment europeu i americà. Coincideix amb la publicació de les noves xifres de vendes al mercat que desbanca a Xina com a primera potència i torna EE.UU a recuperar la primera posició com a major mercat del món. Sense poder esbrinar el preu i com a exemple d’aquesta primacia del mercat americà destacava en la cèlebre galeria Gagosian una Venus Calpigia de l’artista Jeff Koons, realitzada en acer amb acabat mirall i en revestiment blau, acompanyada per un guàrdia de seguretat vetllant per ella permanentment mentre els visitants passen sense amb prou feines poder fixar la mirada davant tantes obres de primera categoria i només apta per a unes privilegiades butxaques.

És una fira que, lluny de quedar-se estancada va cada any més enllà amb les seves propostes, per a l’any proper ha signat un acord de col·laboració amb Sotheby’s i pretén traslladar el seu concepte de mercat d’art de luxe a Pequín, on segur que triomfarà. S’adapta a l’ús de les noves aplicacions en tecnologia i així com novetat presenta una aplicació per l’Iphone gratuïta, anomenada TEFAF, en el qual l’usuari pot veure com la peça seleccionada queda en el saló de la seva casa. A més compta amb un canal propi de TV en el qual mostra notícies i entrevistes relacionades amb la fira.

La representació de l’Estat espanyol és bastant reduïda. Enguany hi ha quatre galeries. En aquesta edició no exposa una assídua la galeria López d’Aragó de Madrid, mentre que Coll & Cortés que es va estrenar l’any passat amb bones vendes, repeteix de nou.

L’estand de  Coll&Cortés, que en opinió dels seus dos fundadors i socis, Nicolás Cortés i Jorge Coll està atraient a molta gent, fins i tot del propi sector per l’escenografia tan original que han disposat aquest any muntat per Ricardo Fernández-Deus amb una reproducció a grandària natural de la Sagristia de la Catedral de Jaén (1577). Aquest any Coll&Cortés, que ha obert recentment sucursal a Londres, aposta per mostrar més escultura que pintura. La investigadora i experta en escultura renaixentista la doctora en Història de l’Art Charo Coppel ha col·laborat amb la sala amb la publicació de dos llibres dedicats a Guglielmo della Porta (2012) i Leone and Pompeo Leoni, faith and fame (2013). La peça de major relleu d’aquest estand és un Hèrcules lluitant amb el centaure de Giambolonia taxat en 4.000.000 euros pel qual ja han rebut algunes ofertes. Un magnífic relleu religiós representant La Flagelació de Crist 1569-1577 de Guglielmo della Porta. Destacar també un bust de cavaller en alabastre, circa 1565-70 de Pompeo Leoni el personatge del qual portant la Creu de Calatrava sobre el seu pit no està del tot identificat. Es debat si es tracta del Marquès de Mirabel o Hurtado de Mendoza. De Leone Leoni un magnífic conjunt de Crucifixió amb Magdalena i Sant Joan Evangelista.

La Galeria Caylus de Madrid recentment inaugurada la fira va vendre oli de Lucca Longhi. L’obra més cara exposada en aquest estand és una Visió de Sant Francisco d’Alonso Cano valorat en 1.300.000 euros; The Pseudo Caroselli, una al·legoria de la lujuría, s’ofereix per 500.000 euros. Altres autors representats i més econòmics són olis de Rafael Tejeo; Vicente López entre 250.000 i 130.000 euros i José Camarón 120.000 euros.

Devorah Elvira d’Orpesa, Castelló especialitzada en joies antigues espanyoles presenta peces de tradició barroca com un fermall de papallones i flors d’or, esmalt i diamants del segle XVII valorat en 165.000 euros i una estomaquera en 100.000 euros a més d’aquestes, altres com a caixes neogòtiques en 60.000 euros, esmalts etc…

Finalment i en una planta superior on es mostren una secció dedicada al paper (llibres, manuscrits, mapes) amb l’al·licient addicional de veure una exposició de dibuixos de Van Gogh prestats pel Museu d’Ámsterdam, la galeria Artur Ramon de Barcelona havia venut ja el primer dia dibuixos hiperrealistas al llapis de Pere Santilari valorats en 16.000 euros. El seu estand mostrava obres en paper d’Oscar Domínguez, un interessant bodegó de Juan Gris titulat La Carta valorat en 690.000 euros i un bodegó amb tomàquets de Barceló del 2009 valorat en 250.000 euros.

(*) Maria Blanco Conde és directora d’Art & Value, consultoria d’art.


Etiquetes: · · · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies