7 octubre 2012
Exposicions Barcelona

Arriba la màgia del cinema a la Capella de Santa Àgata

bonart

La Capella de Santa Àgata de Barcelona acollirà del 9 d’octubre de 2012 al 6 de gener de 2013, l’exposició Il·lusió i Moviment. De les ombres al film, amb peces de la Col·lecció Josep M. Queraltó. Conjuntament amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona (Institut de Cultura de Barcelona) i la Fundació Aula de Cine Col·lecció Josep M. Queraltó, l’exposició explica, a través d’un escollit grup d’objectes i suports videogràfics, els orígens del cinema, des dels espectacles d’ombres fins l’aparició del cinematògraf dels germans Lumière el 1895.

L’exposició, que es presenta per primera vegada a Barcelona, acosta al públic una part d’aquest món suggerent de ginys i objectes, autèntiques joies de la Col·lecció Josep M. Queraltó, una de les col·leccions privades de cinema i audiovisual més importants d’Europa. Una mostra selecta de peces originals com són les ombres xineses europees, joguines òptiques, llanternes màgiques, cristalls transparents pintats a mà, les primeres plaques fotogràfiques en color dels germans Lumière i kinores. Tanmateix, es podrà contemplar un espectacular diorama que representa les noces d’Eugenia de Montijo amb l’emperador Napoleón III, un zoòtrop, un praxinoscopi-teatre, un visor estereoscòpic múltiple i, com a colofó, el cinematògraf Lumière de 1895 d’Eduardo Jimeno Correas, que va filmar la La salida de misa de 12 de la Virgen del Pilar a Saragossa el 1899. És un viatge, des del començament de l’anomenat setè art fins a l’aparició del cinematògraf, la càmera dissenyada per l’enginyer Jules Carpentier per als germans Lumière, que va permetre fer la primera projecció cinematogràfica de la història el 1896. Els visitants també tindran l’oportunitat de veure l’audiovisual que explica el funcionament d’algunes peces de l’exposició, una pantalla amb la tecnologia d’avui que permet a l’espectador veure imatges des del principi del segle xx en tres dimensions sense la necessitat d’ulleres estereoscòpiques, gràcies a la innovació tecnològica de l’empresa barcelonina Apuntolapospo, i 11 projeccions també des del principi del segle passat de cineastes pioners com Eduardo Jimeno Correas, Segundo Chomón o Georges Meliès.

Josep M. Queraltó incorpora en aquesta exposició, amb el desig d’aportar elements diferents d’altres exposicions realitzades, peces noves com són un Projector “Pathé” de pel·lícula muda de 35 mm, fabricat a París l’any 1913, adaptat per fer-lo funcionar; i una càmera cinematogràfica “Mitchell”, motoritzada, amb pel·lícula de 35mm, fabricada a Califòrnia el 1930. Es tracta d’una càmera de noticies, coneguda amb el nom NC (Newsreel Camera).

 

 

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies