3 gener 2014
Exposicions Barcelona

“Absolut II” de l’artista banyolí Lluís Vilà a la Galeria Balaguer

bonart

Del 12 de desembre del 2013 al 15 de febrer del 2014 la Galeria Balaguer del carrer Consell de Cent, 315 entl. 2a. de Barcelona presenta l’exposició de l’artista banyolí Lluís Vilà Absolut II. L’exposició compta amb la col·laboració de la Fundació Lluís Coromina de Banyoles i la revista bonart.

Les sèries Absolut (2009) i Nautes (2006-2009) composen la mostra Absolut II que aplega algunes de les peces més representatives de les darreres creacions de Lluís Vilà (Banyoles, Girona 1952 – Banyoles, Girona 2010). El concepte de l’Absolut va marcar la darrera creació de Vilà. Entès com a concepte bicèfal: principi i fi, construcció i destrucció, l’absolut suposa el marc referencial i l’horitzó d’expectatives de tota creació. La manera de procedir seria la de construir a partir d’allò que no es pot definir i que roman ocult. El seu és un absolut que apareix després de desconstruir la pròpia obra, és un espai blanc (suma de colors de llum) que, en el seu silenci perfecte, en la seva latència prenyada, conté totes les pintures possibles. Amb aquest plantejament la sèrie Absolut de Lluís Vilà funciona com a contraposició d’aquella història de l’art reconeguda per la tradició cultural i la memòria visual. Per exemplificar aquest procés, Lluís Vilà posava el cas de Jackson Pollock i el dripping –tècnica pictòrica característica de l’Action Painting nord-americana basada en el goteig de pintura–: “Si ell feia dripping – explicava l’artista de Banyoles–, jo faig undripping, despinto les meves pròpies obres amb aire a pressió o amb aigua fins que pràcticament han desaparegut. Si no m’aturo, el resultat seria el blanc inicial…”.

El concepte de l’absolut funciona com a símbol transversal i element abstracte, dues qualitats de l’obra de Vilà presents també a Nautes. Els Nautes o navegants de Lluís Vilà són personatges enfrontats al desconegut, llençats a una barreja de consciència i inconsciència per la seva curiositat sense límits. Els nautes de Lluís Vilà no tenen rostre, són anònims i és que és amb el misteri quan també comença l’art i les preguntes. Com assenyala el món de la crítica d’art, “A Lluís Vilà li interessaven molt aquests símbols transversals i de significat perfectament obert: els seus nautes, el seu pa, el seu absolut… Tot plegat són cristalls d’un univers calidoscòpic que caldrà continuar revisant, conscients, però, que cada nou gir del tub de miralls implicarà noves solucions en aquesta geometria canviant que era el seu art.” 


Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies