22 novembre 2012
Exposicions Girona

Obres de la col·lecció Carmen Thyssen a CaixaForum Girona

mireia guillaumes

Sens dubte el gènere paisatgístic en tots els seus vessants és un element clau per explicar el gruix de la col·lecció Carmen Thyssen. Mentre que a la seu de la seva fundació a Madrid té lloc una mostra sobre la influència dels entorns exòtics de Gauguin en els expressionistes alemanys i la pintura fauve francesa, i, anteriorment, un acord amb la Réunion des Musées Nationaux de France va permetre portar els paisatges realistes i melancòlics d’Edward Hopper, a Girona més de 50 obres es donen cita per crear sinergies entre pintors catalans i artistes com ara Monet o el mateix Gauguin, de qui sempre s’ha dit que era una de les debilitats de la col·leccionista.

Amb un recorregut organitzat cronològicament, des de la demolició de les muralles de Barcelona, l’any 1854, fins a la postguerra, el visitant inicia un viatge que va des de l’època del romanticisme i l’eclosió del paisatge a través d’artistes com ara Théodore Rousseau i Lluís Rigalt fins als paisatges d’avantguarda de Dau al Set, amb Modest Cuixart, Joan Ponç o Antoni Tàpies. Una oportunitat única per endinsar-se en els períodes intermedis a través de Maximilien Llueix i Modest Urgell; l’impressionisme i el postimpressionisme de Claude Monet i Paul Gauguin o Joaquim Mir i Santiago Rusiñol; la tornada a l’ordre amb l’eclosió del color d’André Derain, Henri Matisse, Pierre Bonnard, entroncats amb Joaquim Sunyer, Rafael Benet i Josep de Togores; acabant amb la visió avantguardista de Georges Braque, Fernad Léger i Joaquim Torres-Garcia.

Mentre s’ultima una possible cessió de les obres de la baronessa al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), la mostra present pretén ser l’inici en territori català d’un tast prou representatiu de la simbiosi entre entorn natural visible i la projecció personal sobre el suport que els diferents artistes presents en l’exposició n’han fet al llarg de la història de l’art. El recorregut expositiu mostra com el gènere paisagístic ha servit als artistes per experimentar amb els colors, la forma, el realisme i, en definitiva, qüestionar-se l’ordre intern no només de les seves pròpies creacions sinó també, com en el cas dels surrealistes, de la seva pròpia ment, amb vertaders paisatges del subconscient. D’aquí que la lluminositat de les obres de Rusiñol o la imatge arcàdica de Catalunya de les peces de Sunyer contrasti fortament amb el caràcter introspectiu i sovint fins i tot amb la negació de la realitat exterior de les creacions de Tàpies, Cuixart o Ponç.

L’exposició es pot visitar a CaixaForum Girona fins al 6 de gener del 2013.

A la imatge, detall de “Foguera al costat d’una riera“, de Paul Gauguin. Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza.

Etiquetes: · · · · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies